Home Tips Een goed product: hoe verkoop je het?

Een goed product: hoe verkoop je het?

33
DELEN
Een goed product hoe verkoop je het

Heb je als bedrijf een mooi product, dan moet je het nog wel zien te verkopen. Makkelijker gezegd dan gedaan, met de enorme wereldwijde concurrentie. Ook het gebrek aan bekendheid kan je product dwars zitten, net als het aantal verschillende configuraties dat mogelijk is. Hoe verkoop je jouw product, ook als dat complex is of erg veel variabelen telt?

Wat is er mogelijk?

Natuurlijk heb je als bedrijf hele goede vertegenwoordigers en verkopers in dienst, die bij potentiële klanten langs gaan om te vertellen wat er zoal mogelijk is. Maar zeker wanneer je met een complex product werkt, eentje dat uit talloze verschillende onderdelen bestaat bijvoorbeeld, of wanneer er binnen een bepaalde productgroep erg veel keuze is, is de vraag ‘Wat is er mogelijk?’ niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

Zelfs de beste vertegenwoordiger zal alle onderdelen die er binnen de producten die een bedrijf verkoopt aanwezig zijn niet zomaar uit het hoofd kennen. Het kan tot in de duizenden, zelfs miljoenen lopen. En al kent hij of zij er heel wat, ze van naam kennen en ze laten zien, dat zijn nog eens heel verschillende zaken. Maar om nu van alle onderdelen een exemplaar mee te nemen, dat is ook bepaald niet werkbaar.

Gelukkig bieden nieuwe technologieën steeds meer mogelijkheden om alles wat er mogelijk is inzichtelijk te maken, zonder ieder onderdeel bij naam of nummer te kennen of fysiek te laten zien.

Zelf samenstellen en zien: dat werkt

Zelf samenstellen en zien dat werkt

Als een klant iets koopt, dan wil hij of zij graag zien wat het precies is. Wat het kan, hoe het eruit ziet, hoe het bij of binnen een bepaald product past. En dan het liefst op een manier die ook voor mensen die er niet in gespecialiseerd zijn te begrijpen valt. Want de verkoper weet misschien alles over een bepaald product, voor de koper kan het zomaar iets heel nieuws zijn.

Een steeds vaker gebruikte manier om een klant inzichtelijk te maken wat er mogelijk is, is een product configurator. Het wordt steeds vaker toegepast, op allerlei terreinen. Zo gebruiken automerken ze bijvoorbeeld volop; op hun websites kun je vaak met de hulp van een online configurator je auto precies zo samenstellen als je zou willen, en daarvan ook direct de resultaten zien. Niet alleen hoe de auto eruit komt te zien, maar ook welke prestaties hij kan leveren bij een bepaalde configuratie. Wat de kosten zullen zijn, en hoe deze veranderen wanneer er aanpassingen in de samenstelling worden gedaan. Zeker bij complexe producten, die uit veel componenten bestaan, zal een dergelijke manier van werken steeds vaker worden gebruikt. Handig en inzichtelijk voor de koper, maar ook prettig en minder complex voor de verkoper.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here