Home Administratie Een geschikte boekhouder vinden: deze vier vragen moet je jezelf stellen

Een geschikte boekhouder vinden: deze vier vragen moet je jezelf stellen

38
DELEN
boekhouder vinden

Als professional mag een goede boekhouding niet ontbreken. Veel starters beginnen zelf aan hun boekhouding, maar ervaren al snel dat dat niet houdbaar is. Wanneer je ook ’s avonds of in het weekend verder moet werken aan jouw administratie, zet je maar beter de stap naar een boekhouder. Toch is zo’n boekhouder vinden niet altijd even eenvoudig. Veel is dan ook afhankelijk van jouw behoeften en persoonlijke voorkeuren. Daarom stel je jezelf vooraf maar beter volgende vier vragen.

 

# 1. Wat wil je nog zelf doen?

Ook wanneer je een boekhouder in de arm neemt, kan je zelf nog een deel van jouw administratie doen. Zo zijn er boekhouders die jou de boekingen laten doen maar ze louter controleren wanneer ze de jaarrekening in orde maken. Anderen komen echter liever met de typische schoendoos boordevol bonnetjes en facturen op de proppen. Ook dat is voor boekhouders geen probleem. Uiteraard zal dat zich ook in een hogere eindafrekening laten vertalen. Ga daarom vooraf na hoeveel je wenst uit te besteden en vraag op basis hiervan verschillende offertes op.

# 2. Is een specialisme noodzakelijk?

De meeste kleinere professionals kiezen voor een lokale boekhouder. Vaak is dat dan een manusje-van-alles die her en der ook meedenkt en jou van advies voorziet. Vaak volstaat dat, soms echter niet. Voor zij die zich in een niche van de markt bevinden, kan het dan ook interessant zijn om beroep te doen op een gespecialiseerd administratiekantoor. Zo heeft lang niet elke boekhouder evenveel ervaring in medische beroepen, laat staan in internationaal auteursrecht.

Een gespecialiseerde boekhouder zal jou van heel wat belangrijk advies kunnen voorzien, maar zal meestal ook een hogere prijs kennen. Maak voor jezelf uit of zo’n specialisme al dan niet noodzakelijk is. Twijfel je? Vraag dan toch even een offerte op en vraag even na waarom je ondanks de hogere prijs toch voor hen moet kiezen.

# 3. Zoek je een lokale partner of niet?

Sommigen zweren voor een lokale boekhouder. Dat zou het persoonlijk contact ten goede komen en een eenvoudig overleg toelaten. Voor anderen is dat dan weer geen verplichting. Een boekhouder die even langskomt, alles meeneemt, bekijkt en mooi de aangifte doet, zal voor hen volstaan. Veni, vidi, vici, als het ware. Een lokale partner is voor hen dan ook geen verplichting, zeker wanneer er een vast afspraakmoment is.

Iedere zienswijze heeft natuurlijk z’n voor- en nadelen. Indien je kiest voor een lokale partner beperk je immers jouw keuzevrijheid. Zoek je bijvoorbeeld een administratiekantoor nabij Arnhem?  Dan zal je geen partner vinden gespecialiseerd in medische financiën. Verruim je jouw blik en mag zo’n administratiekantoor zich ook in pakweg Den Haag bevinden? Dan is dat volledig anders. Vaak kan je zo ook een goedkopere optie vinden. Natuurlijk mis je dan wel het persoonlijk contact.

# 4. Wat is jouw budget?

Een administratiekantoor moet niet alleen passen bij jouw zaak, maar ook binnen jouw budget. Denk vooraf goed na hoeveel je aan een administratiekantoor wenst te spenderen en vraag gedetailleerde offertes op. Zit een administratiekantoor net boven de door jou gehanteerde grens? Vraag dan toch even waarom je alsnog voor hen zou moeten kiezen. Soms kan een keuze voor een duurder administratiekantoor zich immers laten vertalen in extra rendabel advies… Een goed administratiekantoor zal zichzelf immers mooi terugverdienen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here