Home Marketing Een buyer persona maken, zo doe je dat

Een buyer persona maken, zo doe je dat

49
DELEN

Je bent bezig met het uitwerken van de customer journey. Een buyer persona mag hierbij niet ontbreken. Om zoveel mogelijk producten te verkopen moet je je doelgroep goed kennen en daarom maak je dus een buyer persona. Hieronder leggen we uit hoe je een buyer persona kunt maken.

Wat is een buyer persona?

Het maken van een buyer persona is onderdeel van je doelgroepanalyse. Je bent aan het nadenken over wie jouw doelgroep is. Een buyer persona is niet echt een doelgroep, maar het is een fictief persoon die jouw doelgroep weerspiegelt. Heb je meerdere doelgroepen? Dan heb je ook meerdere buyer persona’s. Maar hoe maak je nou een buyer persona?

1. De achtergrond van je buyer persona

Bij deze stap ga je nadenken over de achtergrond van je persona. Wat is het inkomen, hoe oud zijn ze, welke communicatiekanalen gebruiken ze, wat zijn hun dagelijkse bezigheden? Je kunt voor jezelf een rijtje maken met vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden. Op deze manier krijg je een compleet beeld van je persona.

2. De functie en verantwoordelijkheden van je buyer persona

Om een goede buyer persona te maken en een goed beeld te krijgen moet je weten wat voor functie de persona heeft binnen een bedrijf. Het niveau, kennis en verantwoordelijkheden kunnen van invloed zijn op aankoopbeslissingen. Het is belangrijk om te weten wie binnen een bedrijf de beslissingen neemt en wie beïnvloeders kunnen zijn.

3. Doelstellingen en behoeften

Nu heb je als het goed is een goed beeld van de persona. Nu moet je nog nagaan wat de doelen, wensen en behoeften zijn. Het is belangrijk te achterhalen waar de doelgroep mee zit, waar ze tegenaan lopen en op welke manier jij dat kunt oplossen. Vervolgens kun je dit ook communiceren.

4. Hoe zoekt de persona naar informatie?

Voor de keuze van communicatiekanalen en soort informatie is het essentieel om te weten hoe de persona naar informatie zoekt. Zoekt hij of zij via Google, via Facebook, Instagram of LinkedIn? Hechten ze waarde aan reviews, in hoeverre lezen ze blogs om informatie tot zich te nemen?

5. Waarom zouden ze jouw product niet kopen?

We mogen er niet zomaar vanuit gaan dat de persona jouw product direct koopt. Wat zou een reden kunnen zijn dat ze jouw product niet kopen? Zijn er bezwaren? Het is belangrijk om deze te inventariseren. Misschien is de productprijs hoog, of zijn er ook veel andere aanbieders op de markt.

Een buyer persona kun je dus heel gemakkelijk online maken. Een voorbeeld van een persona is ook eenvoudig via Google te vinden. Als je nog niet weet hoe je te werk moet gaan kun je een persona creator of persona template gebruiken. Met een buyer persona heb jij in ieder geval jouw doelgroep helemaal in kaart.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here