Home Blogs Een burn-out en werken – Wat is het, hoe er mee omgaan?

Een burn-out en werken – Wat is het, hoe er mee omgaan?

369
DELEN
24 7 norm burn out

Tegenwoordig is het een relatief vaak voorkomende klacht, het hebben van heel veel stress en soms zelfs een burn-out. Sommige periodes op het werk zijn drukker dan andere periodes, maar belangrijk is dat je hier niet aan onderdoor gaat en dat je eigenlijk probeert te voorkomen dat de problemen erger worden. Zo kan te veel stress namelijk zorgen voor een burn-out, maar wat is dat eigenlijk? En hoe moet je er mee omgaan? Als je dit wil weten, lees dan vooral even verder!

Wat is een burn-out?

Een burn-out heeft vaak met werk te maken en dit ontstaat over het algemeen erg geleidelijk. Meestal gaat er een lange tijd van stress aan vooraf en dit heb je niet zomaar. Het eerste waar je vaak last van krijgt is een gevoel dat je nergens energie meer voor hebt en dat je overspannen wordt. Je krijgt ook moeite om alles goed te doen en weet even niet meer wat je er mee moet.

Dit gaat vaak ook gepaard met lichamelijke klachten. Lichamelijke klachten kunnen namelijk bijvoorbeeld zijn dat je last krijgt van een hoge bloeddruk door alle stress die je ervaart. Meten is weten, dus als je dat een beetje in de gaten wil houden dan kan je de volgende bron eens bekijken: bron: Bloeddrukmeterswebshop.nl. Vaak piekeren mensen met een burn-out meer en hebben ze last van moeheid en concentratieproblemen.

Hoe moet je er mee omgaan?

Maar dan komt het volgende punt, hoe ga je eigenlijk met een burn-out om? Even rust nemen is namelijk niet voldoende, de klachten zitten dieper gegrond en dat los je niet met een avondje rust meer op. De eerste stap is uiteraard dat je accepteert en realiseert dat er iets niet helemaal goed met je gaat. Belangrijk is wel om rust te krijgen dus plan wel echt momentjes voor jezelf in. Bedenk bijvoorbeeld dat je elke dag iets doet dat je tot rust brengt, om zo de klachten misschien een beetje te verminderen. Daarnaast is het ook handig om regelmaat in je dag te krijgen, dat geeft namelijk houvast.

Praat erover! Dat is een van de belangrijkste dingen die je kan doen. Mensen kunnen je namelijk inzichten geven over hoe je het moet aanpakken en het is vooral belangrijk dat je even je hart kan luchten. Je moet dan wel echt onthouden dat het aan jou is om te kiezen wie je wat vertelt. Daarbij is het slim om wel veel te vertellen aan mensen die dicht bij je staan, maar die verre kennis die je tegenkomt in de supermarkt niet je hele levensverhaal te vertellen. Daarnaast is het wel belangrijk om in contact te blijven met mensen waardoor je niet het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Je zou ook steun kunnen zoeken bij lotgenoten, dat kan erg fijn zijn. Dan weet je dat je niet de enige bent.

Als je last hebt van burn-out klachten, dan is de kans aanwezig dat je ook het gevoel hebt dat je 24/7 bereikbaar moet zijn. Tegenwoordig is dit veel belangrijker dan vroeger en is de kans groot dat je ook in de avond nog eventjes een mailtje beantwoord als je ziet dat je er een binnen krijgt. Doorbreek de 24/7 norm en zorg goed voor jezelf.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here