Home Blogs Drie tips om jouw angst voor concurrentie te overwinnen

Drie tips om jouw angst voor concurrentie te overwinnen

255
DELEN

Bijna iedere ondernemer heeft wel eens de slaap moeten ten gevolge van hoofdzorgen door concurrenten. Eigenlijk hoort het ook een beetje samen met het risicovol bestaan van een ondernemer: bij ieder succesverhaal horen ook anderen die hun klanten zagen verdwijnen. Maar is angst voor concurrentie wel gegrond en wat kunnen we ertegen beginnen? Wij geven alvast drie tips om die angst te relativeren.

# 1. Breng de concurrentie in kaart

Stel jezelf even de vraag waarom je net zo’n angst hebt van concurrentie. Is de angst voor concurrentie eigenlijk angst voor het mogelijks verliezen van klantenbestand? Is het angst omdat zij hun onderneming misschien beter runnen? Omdat zij misschien grotere marketingbudgetten hebben? Vaak zal het bij ‘misschien’ en ‘mogelijks’ blijven. ‘Misschien’ maak je je wel onterecht druk en ‘mogelijks’ doe je het gewoon beter dan hen?

Die vragen kan je duidelijk pas beantwoorden als je de concurrentie ook écht kent. Het uitvoeren van een concurrentieanalyse zal een en ander alvast ophelderen. Pas de concurrentieanalyse toe op verschillende domeinen en breng zowel de sterktes als de zwaktes van iedere concurrent in kaart, steeds toegespitst op een bepaalde doelgroep. Lang niet iedere concurrent zal je angst hoeven in te boezemen. Blijken sommigen toch een fikse concurrent te wezen? Dan hoeft dat nog steeds geen ramp te zijn. Jouw eigen situatie evalueren, een strategie uitdokteren en bruggen bouwen blijken betere oplossingen te zijn dan gewoonweg slapeloos te wezen.

# 2. Bepaal ook zelf een strategie

Na de concurrentieanalyse kan je de eigen sterktes en zwaktes in kaart brengen via een SWOT-analyse. Vergelijk de resultaten tussen beide onderzoeken en zoek naar zowel valkuilen als mogelijkheden. Door valkuilen bloot te leggen kan je maatregelen treffen om de concurrentiedruk af te laten nemen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat je alvast op beide oren slapen kan. Het potentieel schuilt dan weer in verscheidene (verborgen?) hoeken: waar onderscheidt jouw onderneming zich ten opzichte van de concurrenten, hoe kan je net dat in de verf zetten binnen jouw niche en dat maximaal uitspelen ten opzichte van een specifieke doelgroep? Neem de resultaten op in jouw eigen ondernemingsstrategie. Uiteraard kan je ook enkele tactieken van concurrenten overnemen om die strategie extra kracht bij te zetten. Waar concurrentie eerst nog beangstigend leek te zijn, gebruiken we het nu om er van te leren en de eigen onderneming gericht op de kaart te zetten. Het grootste angstzweet wisten we alvast van ons af te schudden.

# 3. Bouw bruggen

Blijken sommige concurrenten van voordelen te genieten die je maar moeilijk zelf kan counteren? Dan kan het de moeite lonen om de samenwerking aan te gaan met andere concurrenten. Via joint ventures en samenwerkingsakkoorden kunnen jullie bijvoorbeeld hun schaalvoordelen en grotere winstmarges evenaren. Lang niet alle concurrenten zijn tegenstanders: de concurrent van jouw concurrent is misschien wel jouw vriend? Door samen te werken kunnen jullie elkaar versterken. Laat het net dat zijn wat ondernemen zo fijn maakt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here