Home Tips Drie dingen die koopgedrag beïnvloeden

Drie dingen die koopgedrag beïnvloeden

186
DELEN
Drie dingen die koopgedrag beïnvloeden

Mensen hebben het niet altijd door, maar zodra je een winkel binnenstapt word je onbewust en soms zelfs bewust beïnvloed. Er zijn inmiddels namelijk vele onderzoeken gedaan naar koopgedrag en onbewuste beïnvloeding en de resultaten zijn zeer soms gewoonweg schokkend. Nu kun je als kleine ondernemer natuurlijk niet alle zintuigen van je klanten optimaal prikkelen, maar toch zijn er wel een aantal zaken waar je actief rekening mee kunt houden om de verkoopresultaten te boosten. Welke dat zijn? Lees snel verder.

De inrichting

De winkelinrichting is zéér bepalend voor het koopgedrag van je klant. Allemaal zijn we wel eens in een winkel gelopen die chaotisch, te vol en rommelig is. Het resultaat? Dat je zo snel mogelijk weer vertrekt. Maar een winkel waar maar drie paar schoenen en een sjaal staan uitgestald zijn óók niet echt aanraders. Daarom is het aan te raden om bewust te kiezen voor je winkelinrichting en de winkelstellingen. Wanneer je hier bewust bij stilstaat en een overzichtelijk opstelling kiest, zullen klanten écht sneller spullen kopen en bekijken.

De inrichting

De muziek

Nog een ergernis van veel mensen waardoor ze snel een winkel verlaten is te luide muziek. Of het nu bonkende beats zijn of juist klassieke muziek die op de zenuwen werkt, té is nooit goed. Het is uiteindelijk natuurlijk bij muziek zeer afhankelijk van de persoon, maar kies altijd voor muziek wat in ieder geval niet te overheersend is. Ook is het belangrijk dat het aansluit bij je merk. In een sportwinkel heb je andere achtergrondmuziek dan bij een winkel voor natuurvoeding. Bij die laatste kun je er zelfs aan denken om de muziek in te wisselen voor geluid, zingende vogeltjes doen het daarbij altijd goed.

De geur

Een muffe geur of etenslucht zijn echt no go’s waar het gaat om een winkel, tenzij het natuurlijk een lunchzaak betreft. Maar kies altijd voor een frisse geur en verspreid die actief door de ruimte. Een muffe geur zorgt ervoor dat je nog zoveel bordjes kan neerhangen met ‘nieuwe collectie’, mensen zullen altijd het gevoel houden dat het oude meuk is. Dus lekker frisse geuren verspreiden en de mensen blijven langer in je winkel hangen.

Kortom, er zijn nog véél meer onbewuste en bewuste beïnvloedingstactieken. Mocht je meer willen weten, dan is het zeer interessante materie om je eens verder in te verdiepen. Maar met bovenstaande opletpunten ben je als ondernemer al heel goed bezig. En vergeet ook vooral je eigen uitstraling niet; lach, wees vriendelijk maar ook weer niet te overdreven. Deze combinatie zorgt ervoor dat mensen je wel willen benaderen, maar dat ze ook op hun gemak kunnen rondkijken.