Home Lifestyle Doorbreek de 24/7-norm

Doorbreek de 24/7-norm

169
DELEN
Doorbreek de 247-norm

Tegenwoordig gaat iedereen ervan uit dat je 24/7 beschikbaar bent. Je hebt een goedkoop sim only abonnement, dus welk excuus heb je om niet even snel je WhatsApp en je mail te checken? Is 24/7 beschikbaar zijn ook de norm binnen jouw bedrijf? Zo ja, welke risico’s schuilen daarin en hoe kun je deze vermijden?

Is het gezond?

Wat kunnen de gevolgen zijn van 24/7 bereikbaar zijn? Het FNV concludeerde in 2012 al dat intensief smartphonegebruik kan leiden tot stress en dit komt de productiviteit op de werkvloer niet ten goede. Het zou uiteindelijk zelfs tot een burn-out kunnen leiden. Op zich is deze conclusie niet zo vreemd. Het constant bereikbaar zijn geeft werknemers niet de kans om te ontspannen, doordat ze op ieder mogelijk moment kunnen worden herinnerd aan hun werk. De scheiding tussen werk en privé vervaagt steeds verder en de stress loopt op. Misschien denk je: ‘maar ik eis niet van mijn werknemers dat zij hun mail na werktijd checken.’ Toch zit het probleem niet altijd in de verplichting naar de werkgever toe. Werknemers kunnen zich bijvoorbeeld beschroomd voelen om aan te geven dat ze niet bereikbaar zijn, wanneer al hun collega’s wel klaarstaan om in te springen. Het gaat dus niet per se om een verplichting, maar om een norm.

24 7 norm burn out

Nieuwe norm opstellen

Stress en een hoog ziekteverzuim zullen mogelijk het kantoor binnendringen, vanwege de 24/7-norm. Om dit voor te zijn of op te lossen, zul je het bespreekbaar moeten maken. Hoe kun je dit het beste doen? Je zult ten eerste moeten inventariseren. Vraag aan het einde van een vergadering of tijdens een gesprek bij het koffiezetapparaat eens hoe je werknemers de norm ervaren. Ervaren ze een hoge werkdruk? Vermoeidheid? Zijn ze tevreden met de balans tussen privé en werk? Vraag hoe zij het liever zouden hebben. Ga vervolgens om de tafel om de gewenste norm in te stellen. Hiervoor zul je moeten bepalen wat de alternatieven zijn die passen bij het bedrijf. Ga na wat de mogelijke consequenties zijn van deze nieuwe norm.

Nieuwe norm doorvoeren

Als de nieuwe norm bepaald is, is het belangrijk deze te communiceren. Maak het bekend met behulp van een vergadering, maar hang ook herinneringen op. Plaats bijvoorbeeld posters in de kantine, toiletten en andere plaatsen waar iedereen komt. Vertel waarom deze nieuwe norm op het toneel is verschenen en motiveer iedereen zich eraan te houden. Spreek elkaar er vervolgens ook op aan als iemand zich er niet aan houdt. Doe dit met een flinke dosis humor en houd het luchtig, want zo blijft de boodschap beter hangen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here