Personalisatie en customization. Het zijn twee woorden waar millennials voor zweren. Natuurlijk mogen producten vergelijkbaar zijn, maar toch moeten ze ook uniek wezen. Daarom geeft generatie Y extra veel uit aan conceptrestaurants, staan unieke belevenissen centraal en blijkt gepersonaliseerde marketing extra doeltreffend te zijn.
Maar het begon ooit allemaal bij hun ouders die ervoor kozen om de wagen te customizen, want die lederen zetels moesten er echt wel in! Het ging echter zo ver dat hun kinderen nu ook op zoek zijn naar customized schoeisel of een creatieve fiets aansluitende op hun uniek persoontje. Natuurlijk zijn dergelijke producten wel vergelijkbaar met de andere modellen die van de band rollen. Maar toch heeft niemand dezelfde. Zijn millennials interessant voor bedrijven? Dat zeker. Maar dan moeten we customization ook echt aanlokkelijk maken. En dat doen we door drie verschillende fronten te bewaken.
Bewaak productietijden door taken intern af te handelen
In de begindagen van customization deed men vaak beroep op externe specialisten. Een koekjesproducent kreeg bijvoorbeeld een verzoek binnen om gepersonaliseerde valentijnshartjes te maken. Hierna contacteerde de producent externe firma’s om via hun Ultimaker een mal te verkrijgen. Uiteraard was het wel nog even wachten tot alle offertes binnenstroomden. Maar intussen werd gelukkig wel al contact opgenomen met een ander bedrijf dat dan weer de aangepaste verpakking diende te voorzien. En eenmaal alles was doorgegeven, was het andermaal wachten. Wachten op de freelance grafisch vormgeefster. Wachten op bedrijf A. Wachten op bedrijf B. En terwijl generatie Y net snelheid verwacht, bleef men wachten. Tjah, dan is customization inderdaad niet interessant.
De oplossing? Customization intern toepassen. Zo kan je bijvoorbeeld zelf een 3d printer kopen om jouw eigen koekjesmal te ontwerpen. Zo kan je misschien wel zelf een grafisch vormgever op de loonlijst plaatsen. En enkel zo kan je de gepersonaliseerde koekjes razendsnel bezorgen.
Bewaak het kostenplaatje en kies voor massaproductie
Vroeger was customizing een op zichzelf staand bedrijfsonderdeel. Een eigen afdeling hield zich met dergelijke verzoekjes bezig. Je kreeg zelfs een eigen contactpersoon toegewezen! Voorgaande werkwijze lukte enkel omdat men meteen een bestelling van honderden of zelfs duizenden koekjes plaatste. Maar dat is niet wat generatie Y doet.
Over het algemeen wil de consument immers één unieke fiets. En niet honderd. Liefst ook zo snel mogelijk. Geen zorgen, ook dat was in het verleden geen probleem. Toen werd er immers een fiets gekocht en werd er vervolgens bij de fietsenmaker aangeklopt. De fietsenmaker paste de fiets dan handmatig aan. En natuurlijk resulteerde dat in een gepeperde rekening. Nog iets waar consumenten nochtans van gruwelen. Inderdaad: ook zo is customization niet interessant.
Wil je customization echt interessant maken? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat het goedkoper kan. Massaproductie, maar toch maatwerk. Je moet ervoor zorgen dat de loopband niet stil hoeft te staan en dat manuele taken tot het minimale worden beperkt. Dan moet je inderdaad wel investeren in slimme machines die automatisch, op basis van de binnenkomende orders, andere taken zullen uitvoeren. Een ander stiksel gebruiken of die ene streep toch maar verticaal plaatsen? Dat mag geen probleem zijn! En dus zal men ook rechtstreeks moeten sleutelen aan het machinepark. Dat betaalbare customizing daardoor vooral iets voor de grote producenten is? Dat hoeven we er vast niet bij te vertellen.
Bewaak leveringstijden en investeer in logistieke automatisatie
Door customization intern toe te passen reduceer je de productietijd. Door het als onderdeel van de massaproductie te beschouwen, kunnen we de kosten drukken. Een laatste uitdaging is echter om de producten ook tijdig en goedkoop bij de consument te krijgen. Anders gaan de behaalde voordelen alsnog verloren.
De gepersonaliseerde fiets moet uit de productielijn worden gefilterd en mag niet zomaar met de andere fietsen worden verscheept. Of net wel, indien dat economisch voordeliger is. Automatische labeling en logistieke automatisatie is hoe dan ook noodzakelijk. Want ook de leveringstijden bewaken is cruciaal om customization echt interessant te maken. Neem dat maar van me aan.