Vergeet Industrie 4.0. We zijn de transformatiefase voorbij, en aangekomen in een volgend tijdperk: de Industry Renaissance. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de maakindustrie.
Trends als het industriële Internet of Things (IIoT), AR/VR, big data en 3D-printing hebben de maakindustrie op hun kop gezet. Productieprocessen zijn niet zelden 180 graden gedraaid. Ook de klantervaring is radicaal veranderd. Denk aan ontwikkelingen als betalen naar verbruik in plaats van bezit.
We spreken niet voor niets van een ‘Industry Renaissance’. Dat is uiteraard een verwijzing naar de nieuwe gouden eeuw, vlak na de Middeleeuwen. Ook toen zorgden ontwikkelingen als de boekdrukkunst voor een enorme revolutie, onder andere in de wetenschap. Op dit moment gebeurt er iets vergelijkbaars. De echte en de virtuele wereld smelten samen. Dat zorgt voor nieuwe uitvindingen en ontwikkelmethoden.
In de praktijk
De Industry Renaissance bestaat niet alleen in de hoofden van analisten. In de wereld om ons heen zien we organisaties de vruchten plukken. Een goed voorbeeld is het bedrijf Joby Aviation, een start-up gespecialiseerd in de productie van lucht- en ruimtevaartonderdelen. Zij maken gebruik van het 3DEXPERIENCE-platform. Via de 3DEXPERIENCE Marketplace delen ze bouwinstructies, specificaties en kwaliteitseisen, en een verwachte aanleverdatum. Partijen kunnen op die aanbesteding reageren. Zo vindt Joby Aviation eenvoudig het meest geschikte 3D-printbedrijf dat hun creaties omzet in concrete producten. En dat zorgt weer voor een soepeler ontwerp- en productieproces.
Zo verstoort een relatief kleine start-up een zeer competitieve markt. Maar er zijn meer voorbeelden. Neem AeroMobil. Dit Slowaakse bedrijf werkt momenteel aan iets dat voor velen als sci-fi in de oren zal klinken: vliegende auto’s. Het bedrijf betrekt hierbij de beste experts uit de auto- en luchtvaartindustrie via een virtueel platform. Met recht kennisdeling voor een nieuw tijdperk.
3 onderscheidende kenmerken
De genoemde voorbeelden uit de praktijk beschikken over een aantal gemeenschappelijke kenmerken die typerend zijn voor de Industry Renaissance:
- Beleving is zowel een einddoel als een vormend middel
Dankzij de samensmelting van de virtuele en fysieke wereld kunnen ontwerpers, ontwikkelaars, architecten en andere creatieve geesten zich richten op ervaring tijdens het hele proces, van ontwerp tot productie. Dit komt niet alleen het eindproduct ten goede, maar ook het hele proces dat daaraan voorafgaat. Denk bijvoorbeeld aan ontwerpers die midden in hun eigen virtuele ontwerp staan, of bewoners die genieten van een sneak preview van een nieuwe stadswijk met behulp van virtual reality.
Dat is belangrijk, want de Renaissance van de industrie vindt ook plaats vanuit het perspectief van de consument. Klanten en consumenten in de ‘belevingseconomie’ baseren hun beslissingen minder op productvergelijkingen, maar kiezen voor ervaringen.
- Menselijk kapitaal speelt een sleutelrol
Het menselijk potentieel is een van de belangrijkste investeringsgebieden in de Industry Renaissance. Kennis en knowhow bepalen in grote mate het onderscheidend vermogen en het succes van concurrerende bedrijven. Tegelijkertijd verdwijnen de traditionele grenzen tussen de verschillende rollen. Zowel managers als leidinggevenden moeten hun vaardigheden en functie als specialisten in meerdere disciplines uitbreiden.
- Fysieke grenzen verdwijnen en takken versmelten
Dankzij moderne communicatiemiddelen en digitale platforms die samenwerking bevorderen, kunnen multidisciplinaire teams elkaars ideeën effectief versterken. Ook op macroniveau. De nadruk ligt niet langer op het versterken van de binnenlandse concurrentiepositie, maar op het verbeteren van de internationale samenwerking. Fysieke (lands)grenzen zijn hier niet relevant.
Naast een toenemende internationale samenwerking werken verschillende sectoren ook steeds vaker samen. Innovatie is vaak het resultaat van co-creatie. Logisch, want je hebt elkaars ideeën en inzichten echt nodig. Zowel om de problemen van de 21ste eeuw aan te pakken, als om tegemoet te komen aan de behoeften van de moderne klant en consument.
De Industry Renaissance is de nieuwe realiteit. Wie geen relevantie wil verliezen, moet met volle kracht vooruit.