Home Blogs Dit moet je weten over BHV binnen je bedrijf

Dit moet je weten over BHV binnen je bedrijf

53
DELEN
BHV bedrijf

Wanneer je een nieuw bedrijf start of met nieuwe medewerkers aan de slag gaat, kan het lastig zijn om alles zo snel mogelijk op orde te krijgen. Het zorgen voor BHV gecertificeerde medewerkers is een van de belangrijkste taken op het to-do lijstje. Maar hoe zit het nu ook alweer met die BHV? Wanneer moet je het hebben? En wanneer is het tijd voor een BHV herhaling (ook dit is namelijk een jaarlijkse aangelegenheid)?

Wettelijke verplichting

Ieder bedrijf met medewerkers is verplicht voldoende BHV’ers aanwezig te hebben. De Arbowet verplicht verschillende maatregelen op het gebied van bedrijfshulpverlening, en iedere ondernemer met personeel moet aan deze verplichting voldoen. Vanaf het aannemen van een eerste medewerker, ben je BHV-plichtig. Wanneer er voldoende BHV’ers aanwezig zijn (afhankelijk van de hoeveelheid medewerkers en de aanwezigheid van de BHV’ers tijdens werktijden) zorg je ervoor dat je bedrijf goed voorbereid is op onverwachte situaties. Het aantal BHV’ers is daarentegen niet wettelijk vastgelegd. Dit hangt af van de grootte van je bedrijf, en de kans op risico’s. Een bouwbedrijf zal bijvoorbeeld meer BHV’ers aanwezig moeten hebben dan een onderneming waar de dagelijkse werkzaamheden vooral binnen de muren van een kantoor plaatsvinden. Maar hoe groot de onderneming ook is: zorg altijd voor voldoende BHV’ers. Op deze manier is er ook tijdens ziekte of vakantie altijd iemand aanwezig die de taken van een BHV’er op zich kan nemen.

De taken van de BHV’er

Een BHV’er heeft dan ook een aantal belangrijke taken. Zo geeft de BHV’er eerste hulp bij ongevallen, beperkt hij de gevolgen van ongevallen, beperkt of bestrijdt hij brand, en zorgt hij voor evacuatie in geval van een noodsituatie. Een BHV’er heeft naast EHBO skills ook andere verantwoordelijkheden in zijn of haar pakket. Hoewel niet iedere BHV’er dezelfde verantwoording hoeft te dragen, is het wel belangrijk dat het totaal aan BHV-organisatie deze taken tot zich neemt. Zo kan de ene BHV’er aansprakelijk zijn in geval van een ongeval, en de andere BHV’er de verantwoordelijkheid van evacuatie tot zich nemen.

Het BHV of calamiteitenplan

Om ervoor te zorgen dat de BHV’ers hun werkzaamheden goed kunnen verrichten, is het belangrijk om een duidelijk BHV of calamiteitenplan op te stellen. In dit plan staan procedures beschreven, maar bijvoorbeeld ook de locaties van brandblussers of EHBO koffers. Ook nooduitgangen, vluchtroutes en evacuatie plannen staan in dit calamiteitenplan beschreven. Op deze manier kan het bedrijf de veiligheid van haar medewerkers altijd waarborgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here