Home Blogs Dit is wat je moet weten over de verplichte laadpalen op je...

Dit is wat je moet weten over de verplichte laadpalen op je parking

76
DELEN
Dit is wat je moet weten over de verplichte laadpalen op je parking

Europa wil tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30% verminderen. Dit is een ambitieuze doelstelling waar iedereen zijn steentje aan moet bijdragen. Daarom gaat de wetgever bedrijven steeds meer verplichten om laadpalen te plaatsen die de ommezwaai naar elektrische wagens moeten ondersteunen. Sommige bedrijven doen dit nu al, maar in 2025 worden de regels opnieuw strenger.

Laadpunt verplicht voor sommige bedrijven

Elektrische auto’s hebben veel potentieel, maar blijven tegen praktische bezwaren aanlopen. Lange oplaadtijden in combinatie met een tekort aan laadpalen is daar een voorbeeld van. Daarom heeft de wetgever het verplicht gemaakt om bij commerciële gebouwen minstens één laadpaal te voorzien wanneer er minstens tien parkeerplaatsen zijn. Deze regel geldt ook wanneer een oud gebouw ingrijpend is gerenoveerd. Daarbovenop moeten er al voorzieningen zijn getroffen om in de toekomst extra oplaadpalen te voorzien, met een minimum van 10% van het totale aantal parkeerplaatsen. Kleinere bedrijven en vastgoedbeheerders zullen in de toekomst ook hun steentje moeten bijdragen. In 2025 zullen de regels bovendien verder worden uitgebreid.

Wie gaat dat betalen?

Zo’n laadpaal mag dan wel een heuse investering lijken, maar je hoeft de energie natuurlijk niet gratis aan te bieden. Door correcte tarieven te hanteren draag je bij aan een groenere wereld, terwijl je je investering ook nog eens kan terugverdienen. Net daarom kan het interessant zijn om je laadpaal openbaar aan te bieden. Vergelijk het altijd een beetje met anderen uit de omgeving, maar tarieven van € 0,30 tot € 0,59 kWh zijn zeker fair. Sommige verkopers bieden ook financieringsmogelijkheden aan waardoor je de investering over een langere termijn kan spreiden.

Kijk ook even naar subsidies voor laadpalen

Nu de nieuwe wetgeving ook kleinere bedrijven en ondernemers raakt, is het belangrijk dat de overheid hen voldoende ondersteunt. Zij hebben verschillende mogelijkheden om de investering in e-mobility fiscaal aangenamer te maken. In de eerste plaats gaat het om de MIA (milieu-investeringsaftrek) die bovenop de klassieke investeringsaftrek komt. Hierdoor moeten ondernemers minder belastingen betalen, waardoor de fiscus meteen bijdraagt aan de zakelijke laadpaal. Daarnaast is ook de Vamil een optie (willekeurige afschrijving milieu-investering). Hierdoor kan je tot 75% van je investeringskosten afschrijven op het moment jij dat wil. Door creatief om te springen met afschrijvingen, kan je dan opnieuw belastingen besparen.

Aan deze subsidies zijn natuurlijk wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet de investering bijvoorbeeld in de Milieulijst 2020 zijn opgenomen. Voor een elektrische auto is dat bijvoorbeeld het geval als de actieradius minstens 50 kilometer is. De investering bestaat dan uit de elektrische auto en eventueel een oplaadstation, terwijl het investeringsbedrag voor hoogstens 40.000 euro in aanmerking komt voor de MIA. Ook voor andere investeringen zoals de aankoop van een elektrische bestelauto gelden gelijkaardige voorwaarden die je in de Milieulijst kan terugvinden.

Houd er ten slotte rekening mee dat er ook gemeentelijke subsidies kunnen zijn. Vaak geldt daarbij wel de voorwaarde dat de laadpaal openbaar moet zijn en dus niet alleen voor het eigen personeel mag te gebruiken zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here