Groei, een riant marktaandeel, continuïteit. Een uitbreiding van je team, op het einde van het boekjaar mooie zwarte cijfers. Misschien wel een nieuw filiaal. Welke ondernemer droomt er niet van? Maar zonder een stevige omzet die bovendien groeit kun je het allemaal vergeten. Met deze tips genereer je binnen de kortste keren meer inkomsten.
1. Verkoop aanverwante producten en diensten
Het aanbieden van meer producten en diensten levert in veel gevallen meer omzet op. Maar dan moet je het wel slim spelen. Het is daarbij verstandig zo dicht mogelijk te blijven bij wat je al doet.
Zo kan een zwembadhandelaar chloor en onderhoudsmiddelen in het assortiment opnemen. En waarom zou je ook niet een schoonmaakdienst aanbieden? En een keurslager doet wellicht goede zaken met geheel verzorgde barbecues. Dat levert niet alleen meer omzet op, maar verzekert ook een terugkerende omzetstroom. Bovendien weet je zeker dat het product of de dienst ‘past’ bij je bestaande klanten. Dat scheelt het zoeken van nieuwe.
2. Verbeter de online aanwezigheid
We shoppen tegenwoordig steeds meer online. Met name op consumenten gerichte sectoren als retail hebben aan het internet een goed afzetkanaal. Maar dan moet je daar je zaakjes wel op goed orde hebben. Het liefst beter dan de concurrent het doet. Het loont dan ook de moeite eens in de zoveel tijd die aanwezigheid grondig te herzien.
De beschikbare instrumenten zijn legio. Beoordeel social mediakanalen op effectiviteit en pas daarop de strategie aan. En is je website wel ‘mobiel-vriendelijk’? Wat ook goed werkt: het regelmatig publiceren van interessante blogs en video’s. Ook investeringen in zoekmachineoptimalisatie verdienen zich snel terug. Een groot deel van de leads en klanten komt immers via zoekmachines bij de webshop of website terecht.
3. Maak gebruik van e-mailmarketing
E-mailmarketing is misschien wel de meest krachtige instrument voor het boosten van je online-omzet. Ga maar na: vrijwel iedereen heeft een e-mailadres, en het is een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Ongeacht hoe die doelgroep er precies uitziet of in welke branche je opereert.
Met speciale e-mailmarketingsoftware zoals Slashlead of Pardot maak je eenvoudig gerichte mailings die je helemaal kunt toespitsen op de ontvanger. Zit je in de mode? Dan kun je bijvoorbeeld naar alle mannen tussen de 20 en 30 een aanbieding sturen voor dat nieuwe hippe sneakermerk. Of je stuurt alle dames in de omgeving van Apeldoorn een update over je nieuwe collectie zomerjurkjes die in jouw filiaal daar te koop is. Met die gerichte aanpak ben jij voor je klant relevant, en dat stimuleert de verkoop.
4. Zoek naar nieuwe distributiekanalen
Een nieuw verkoopkanaal kan wonderen doen voor de omzet. Dat kan een nieuwe webshop zijn, of een partner die jouw waren in de markt zet.
Het mooie aan deze strategie? Je kunt alle bestaande strategieën voor bijvoorbeeld prijsstelling gewoon intact laten. Ook aan je portfolio hoeft je niet te sleutelen. Soms is een nieuwe marketingstrategie nodig, bijvoorbeeld wanneer het nieuwe distributiekanaal een volledig nieuwe doelgroep bedient.
5. Scherp de prijsstrategie aan
Een goede prijsstrategie is cruciaal voor een succesvolle business. Maar het is ook een krachtig instrument voor het beïnvloeden van de omzet. Verhoog je de prijs zonder dat je afzet afneemt? Dan stijgt je omzet. Verlaag je de prijs en stimuleer je daarmee de verkoop? Dan snoep je marktaandeel af van je concurrent, en ook dan kan onder de streep je omzet stijgen.
Trial-and-error is hier vaak een goede methode. Kijk welk effect een verhoging of verlaging heeft op de verkoop en de klant en borduur op die reacties verder. Wil je op korte termijn resultaten zien, dan zijn kortingen en deelname aan couponprogramma’s zoals Groupon en Social Deal het overwegen waard. Bedenk wel dat je dan veel afhankelijker wordt van volume, omdat je marges hiermee krimpen.
Houd ook het psychologisch effect van je prijsstelling in het achterhoofd. Klanten ervaren een duur product automatisch met een hoge kwaliteit, en een goedkoop product met een lage. Wees dus voorzichtig met al te forse prijsaanpassingen voor bestaande producten. Klanten kunnen zich bekocht voelen bij een prijsdaling, terwijl een prijsstijging je goodwill en loyaliteit kan kosten. Ben hoe dan ook uiterst voorzichtig met deze ‘powerhouse’-maatregel!