Home Blogs De voordelen van zittend en staand werken

De voordelen van zittend en staand werken

105
DELEN
staand werken

Alle werkende mensen hebben weer andere arbeidsomstandigheden. Een groot deel doet zijn of haar werk zittend. Terwijl anderen juist staand werken. Je lichaamshouding tijdens je werk wordt vaak bepaald door het soort werk wat je doet. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed voor je is. Kies daarom vooral voor een combinatie van zitten en staan. Wissel beide houdingen af voor een gezonder lichaam.

Zittend werken

Een steeds groter aantal mensen is vooral zittend aan het werk. In veel functies heeft dit te maken met het werken achter de computer. Anderen zitten achter het stuur van een voertuig of achter een machine. Wanneer je zittend je werk doet belast je nauwelijks de spieren in je onderrug. Daarom is de kans op een hernia veel groter voor mensen die vrijwel altijd zitten. De wervels in je onderrug worden niet meer ontlast door spierkracht. Door het vele zitten is er eerder sprake van overgewicht en is de belasting op de wervels nog groter. Daarbij is uit onderzoek gebleken dat je door zittend werk meer kans loopt op diabetes.

Staand werken

Als je dit leest dan zou staand werken dus de oplossing moeten zijn. Bijvoorbeeld winkelpersoneel, kappers, machine operators en bepaalde therapeuten staan de hele dag voor hun werk. Maar ook staan heeft zo zijn nadelen. Door continu te staan wordt er voortdurend een bepaald aantal spieren belast. Deze langdurige belasting gaat samen met een hogere bloeddruk. Deze combinatie is een belangrijke oorzaak dat mensen die staand werken meer risico hebben om een hart- 0f vaatziekte te krijgen. Bovendien blijkt dat staand werken vaak leidt tot rugklachten.

Combinatie van beiden

Wat moet je dan doen om gezonder te werken? Dit doe je vooral door de combinatie van zittend en staand werken toe te passen in je werksituatie. Door het afwisselen van je lichaamshouding worden iedere keer vrijwel alle spieren afwisselend belast. Daarbij is je bloedsomloop veel beter als je steeds van houding veranderd. Als je aan dit ritme ook nog wat extra beweging toevoegt, zal je lichaam veel gezonder blijven. Denk hierbij aan een korte wandeling of een keer extra traplopen.

Praktische tips

Voor iedere beroepssituatie is het weer anders in te vullen om zowel zittend als staand te werken. Belangrijkste tip is dat je ongeacht je situatie, zitten en staan gaat afwisselen. Het liefst met wat extra beweging. Om je daarbij te helpen geven we een aantal praktische tips:

  1. Doe je zittend werk? Ga dan af en toe even (trap)lopen;
  2. Sta om het uur even op en beweeg je schouders en doe wat stretch oefeningen;
  3. Ga niet aan een vergadertafel of bij elkaar aan het bureau zitten. Maar ga juist lopend vergaderen. Dit kan prima voor de meeste vormen van werkoverleg;
  4. Werk je achter een tafel op een bureau? Schaf dan een zit-sta bureau aan en wissel dagelijks een aantal keer van houding;
  5. Moet je staand werken, dan kan een in hoogte verstelbare werkplaatskruk je de mogelijkheid geven om af en toe te zitten. Dit werkt ook als je achter de toonbank moet staan;
  6. Maak de vloer achter een balie verstelbaar dat je soms kunt zitten en soms staan. Dit kan ook door een verhoging te maken met een gat erin om in te staan;
  7. Moet je steeds lopen, dan zijn er hoge krukken met wielen om je zittend te verplaatsen.

Zittend werken is niet goed voor je lichaam. Alleen staand werken is dat ook niet, dus is een combinatie het beste. Het valt niet voor iedere werksituatie mee om dit aan te passen. Maar zorg er vooral voor dat je minimaal ieder uur je lichaamshouding veranderd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here