De ontwikkelingen op het gebied van ICT vliegen je om de oren, zeker als je kijkt waar we slechts drie decennia geleden nog stonden met z’n allen. Een goede en stabiele IT infrastructuur die meegaat met de tijd is dan ook onmisbaar geworden in het bedrijfsleven. Daarmee zijn de diensten van een IT advies bedrijf zoals H&R Business IT Solutions erg belangrijk geworden. Ook dit jaar gaan er weer een hoop interessante ontwikkelingen plaatsvinden die wellicht ook de moeite waard zijn voor jou om in de gaten te houden en waar mogelijk te implementeren. We geven je een aantal van dé trends in de ICT van 2019.
Kunstmatige intelligentie en zelflerende machines
Dat machines de mens steeds meer taken uit de hand gaan nemen, is een proces dat natuurlijk al lang gaande is. In 2019 leren computers steeds meer, omdat ze steeds meer toegang krijgen tot big data (datasets die te groot zijn om met gewone databasemanagementsystemen onderhouden te worden). Daar kunnen zij patronen in ontdekken die wij zelf niet eens kunnen zien en voorspellende modellen ontwikkelen waar wij nooit mee gekomen zouden zijn. Dit zien we ook terug in steeds slimmer worden assistenten als Siri, Google Assistent en Bixby, wiens diensten steeds beter op ons afgemeten worden. De software leert ons steeds beter kennen. Eng? Misschien, maar wel handig.
Grotere, opvouwbare schermen
Een opvallende ontwikkeling is het opbouwbare scherm voor smartphones en tablets. Samsung liet hier al een prototype voor zien, het zogenaamde Infinity Flex Display. Deze voldeed nog niet aan de kwaliteitseisen, maar het is een kwestie van tijd voordat er een veilig apparaat met een groter, opvouwbaar scherm op de markt komt. Daarbij zou de overgang van klein scherm naar groot scherm naadloos moeten zijn.
Smart spaces
Het volgende zal je wellicht in de oren klinken als een aflevering van The Jetsons, of ander fictioneel toekomstbeeld, maar we beloven het serieus te menen. De ontwikkeling van smart spaces gaat dit jaar mogelijk in een stroomversnelling. In een smart space werken mensen en systemen naadloos met elkaar samen in een fysieke of digitale omgeving. De techniek leert vooruit te denken voor jou. Rijd je in een elektrische auto, dan reserveert het systeem alvast een parkeerplaats met laadpunt voor je. Ben je bijna op kantoor, dan wordt er alvast een overlegruimte gereserveerd voor je, waarbij rekening gehouden wordt met hoeveel mensen er in de ruimte moeten kunnen. De temperatuur van de ruimte wordt ook alvast naar een comfortabele niveau aangepast. Heerlijk toch?
Chatbots lezen je gelaatsuitdrukking
Chatbots, geautomatiseerde gesprekpartners die je in kunt zetten om je een bepaalde dienst te verlenen, worden ook slimmer. Denk voorbeeld aan klantenservice op websites, waar je meteen aangesproken wordt door een geautomatiseerd systeem dat je probeert te helpen. Steeds meer hiervan worden spraak gestuurd, wat de klant typewerk bespaart. Maar dit wordt ook het jaar dat de chatbot zich verder ontwikkeld in de richting van het herkennen van gezichtsuitdrukkingen. De chatbot kan zo aan het gezicht van de klant aflezen of het aangeboden antwoord aan de verwachtingen voldoet of niet.
Enkel nog telefoneren via het internet
Kun je je ISDN nog herinneren? Deze in 1991 geïntroduceerd technologie maakte het mogelijk om meerdere telefoonlijnen tegelijk te gebruiken. Per september van dit jaar gaat dit volledig ter ziele. We hebben het simpelweg niet meer nodig. Bellen via het internet heeft het heden en de toekomst volledig in handen. De implementatie en het gebruik hiervan wordt dit jaar het nieuwe ‘gewoon’, en de oude telefooncentrale kan bij het vuilnis gezet worden. Voice-over-IP (internetprotocol) leent zich uitstekend voor integratie met mobiele telefonie en kan gekoppeld worden aan andere systemen die binnen een bedrijf gebruikt worden.
Meerdere clouds combineren tot een multicloud
Het werken in een cloud is inmiddels niets nieuws. Nog steeds zijn we bezig om alleen meer dingen in de cloud te dien. Applicaties verhuizen ook die kant op, waarmee de computer op den duur enkel nog een uitvoerende taak heeft. Maar er zijn verschillende soorten clouds: public clouds, private clouds, hybride clouds. Het is niet per se zo dat je maar één type gebruikt. Het wordt steeds meer mogelijk om meerdere types met elkaar te combineren tot een zogenaamde multicloud. We verwachten dat multicloud dit jaar dan ook echt aan terrein gaat winnen.