Home Marketing De toekomst van Augmented Reality

De toekomst van Augmented Reality

172
DELEN

Je bent er misschien al eens mee in aanraking gekomen: Augmented Reality. Je ziet steeds vaker. Maar wat is Augmented Reality precies, wat voor invloed heeft het op marketing en hoe kunnen marketeers er gebruik van maken?

Wat is Augmented Reality?

Kort gezegd is Augmented Reality een digitale versie van de werkelijkheid. Je ziet de wereld als het ware om je heen op een scherm. Dat kan op je iPhone, iPad maar ook via een speciale bril. Er worden ook door een computer allerlei elementen toegevoegd aan de werkelijkheid die je op je scherm ziet. Zo heb je tegenwoordig Augmented Reality games waarbij de werkelijkheid en fictie met elkaar worden gecombineerd. Je kunt ook op afstand shoppen en via Augmented Reality, waarbij je kunt zien of iets aan je eisen voldoet doordat een product bijvoorbeeld al in de ruimte wordt geprojecteerd. Ook worden boeken visueel gemaakt met Augmented Reality. In marketingcampagnes wordt het ook al vaak toegepast. En wat zijn de voordelen?

Voordelen van Augmented Reality

Augmented Reality zorgt voor een verhoogde awareness. Het zorgt voor de ‘wow’ factor waardoor men over je merk blijft praten. Daarnaast is Augmented Reality een nieuwe techniek en zeker voor consumenten is het nieuw. Hierdoor zullen mensen langer betrokken zijn bij je merk omdat ze vaak langer met je merk bezig zijn vergeleken met traditionele radio- en televisiereclames. Bovendien zorgt het voor een betere klantervaring omdat consumenten met Augmented Reality betere keuzes kunnen maken, doordat ze alles beter kunnen visualiseren en meer informatie krijgen.

De mogelijkheden voor marketing

Met Augmented Reality zijn er oneindig veel mogelijkheden als het gaat om marketing. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Zo kan men bij Ikea via een app al zien hoe meubels staan in hun eigen ruimte. Sephora heeft een app ontwikkeld waar je make-up kunt proberen via je camera op je telefoon. Ook Starbucks maakt maakt gebruik van Augmented Reality. In de koffietenten hebben bezoekers de mogelijkheid om objecten te scannen voor een virtuele tour zodat ze meer informatie krijgen over Starbucks. De positieve klantervaring en alle additionele informatie die klanten krijgen is waardevol voor de marketingfunnel en de fase waar ze zich in bevinden. Het in positieve zin al kunnen ervaren van een merk zal  veel eerder leiden tot aankopen. Ook kun je Augmented Reality helemaal op de consument afstemmen zodat alles gepersonaliseerd is. Tenslotte zorgt het ervoor dat men over je merk gaat praten, zeker als je een hele nieuwe Augmented Reality ervaring creëert.

Zoals je ziet is Augmented Reality een nieuwe techniek die veel nieuwe mogelijkheden biedt op het gebied van marketing. Het geeft consumenten een fantastische klantervaring waarbij ze al producten kunnen proberen zonder het gekocht te hebben. Consumenten die aan het overwegen zijn iets te kopen kunnen met Augmented Reality over de streep getrokken worden.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here