Terwijl de derde boete voor Google alweer onderweg is, is Google nog druk bezig met het afhandelen van de eerste twee boetes vanuit de EU. De eerste boete, van 2,42 miljard, werd uitgegeven omdat Google haar eigen vergelijker voortrok ten opzichte van andere vergelijkers. Google kwam de andere vergelijkers tegemoet door flinke kortingen te geven aan webshops die via een Comparison Shopping Service (CSS) adverteren. Hoewel dit sympathieke aanbod van Google zeer aantrekkelijk leek, leidde het ook tot verwarring en onduidelijkheid voor het verdienmodel van zowel vergelijkers als webshops. Toch lijkt Robert Slijm, oprichter en eigenaar van Bigshopper een formule te hebben gevonden.
Het kiezen van een CSS partner
Om de vergelijkers tegemoet te komen en de EU haar eis te gehoorzamen, gaf Google aanvankelijk 20% korting op de CPC-tarieven en tot 30% van je Google Shopping uitgaven teruggestort als advertentiekrediet in je Google Ads account. Dit veroorzaakte een stormvloed aan nieuwe CSS partners, die allemaal wilden profiteren van die aantrekkelijke kortingen. Inmiddels is de teruggave op advertentie uitgaven teruggebracht naar 5% die overigens tot 1 januari 2019 zal blijven, de 20% korting op de CPC tarieven blijft voorlopig nog. Ondertussen zijn de vergelijkers er niet echt op vooruit gegaan en hebben ze zelfs een open brief gestuurd aan EU-commissaris Margrethe Vestager om er wat aan te doen. Door het grote aanbod aan CSS partners zien webshops én consumenten door de bomen het bos niet meer. Het is voor webshops immers lastig om een geschikte CSS partner te kiezen en consumenten belanden nochtans op vergelijkingssites die haastig in elkaar zijn gezet. Daarbij voldoen veel van deze CSS partners niet aan de eisen van Google. Zo moeten alle producten die in Shopping staan, ook door de vergelijker zijn opgenomen. Veel CSS partners voldoen niet aan die eis.
Return on advertisement
Bovendien zien webshops tot hun verbazing meerdere CSS partners adverteren voor hun producten. Voorheen was het alleen mogelijk één keer zichtbaar te zijn in Google Shopping via Google CSS. Nu mag elke CSS partner adverteren voor éénzelfde domein. Dat is aantrekkelijk voor CSS partners die via affiliate netwerken Google Shopping inzetten. Het stelt hen immers in staat om op provisiebasis winsten te behalen en 20% goedkoper in te kopen dan de webshop zelf kan via Google CSS. Webshops kunnen dus beter zelf aan de slag gaan met een CSS partner. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, veel CSS partners kiezen ervoor om productfeeds in te laden op alleen affiliate basis. Of bieden een combinatie aan waarbij de webshop een keuze maakt tussen een maandbedrag of een affiliate feed. Dit zijn provisie afhankelijke en dus bevooroordeelde verdienmodellen, waarbij de CSS partner de mogelijkheid heeft om klanten die een maandbedrag betalen minder goed zichtbaar te maken ten opzichte van hun affiliate links. Zo strijken ze immers meer commissie op, bóvenop die maandelijkse inkomsten van de klant. Zo is de concurrentie binnen de vergelijkers momenteel door toedoen van de korting van Google sterk toegenomen.
Eisen van Google
Robert Slijm van Bigshopper heeft in tegenstelling tot andere CSS partners zijn verdienmodel niet rondom CPC en/of CPS gebouwd, maar op basis van onafhankelijkheid en kwaliteit. Niet alleen kunnen webshops voor een eerlijk maandbedrag terecht bij Bigshopper voor de 20% korting op CPC tarieven, maar werkt het Bigshopper-development-team continu aan de kwaliteitsverbetering van hun website. Zodat consumenten ook op de langere termijn terugkomen bij Bigshopper. “We zijn bezig om dag- en weekaanbiedingen te kunnen inladen zodat webshops kortingen kunnen geven zonder daar commissie aan kwijt te zijn bij een eventuele affiliate,” aldus Slijm. Bovendien werkt Bigshopper.nl niet op affiliate basis en kunnen ze je laten zien hoe je andere affiliates uitsluit. “Het is niet de bedoeling dat wij vanuit Bigshopper webshops gaan helpen om hun campagnes op te zetten, daar willen wij onafhankelijk in blijven. Dit ook omdat Bigshopper met veel online marketing bureaus een partnership heeft gesloten. Uiteraard bieden we wel support om de samenwerking tussen ons als CSS en de webshop zo goed mogelijk te benutten (en als een klant via een bureau aangesloten is, nemen we alleen contact op met het bureau),” concludeert Slijm. Op deze manier slaagt Bigshopper er in om zich neer te zetten als autoriteit en koppelen ze zichzelf los van de huidige, schrijnende CPC concurrentie en in plaats daarvan concurreert Bigshopper op kwaliteit en inhoud met andere CSS partners.