Home Blogs De invloed van slaap op werk

De invloed van slaap op werk

106
DELEN
slaapadvies

Dat de kwaliteit van je nachtrust invloed heeft op je werk, komt vast niet als een verrassing. Gemiddeld slapen we een derde van ons leven. Uit onderzoek van het Amerikaanse Amerisleep blijkt dat slaaptekort verschillende consequenties kan hebben op de werkvloer. Zo geldt voor de meerderheid van de respondenten met slaaptekort dat de kans 4,5 keer zo groot is dat zij zich op het werk geïrriteerd voelen. Daarnaast kwamen de respondenten door minder slaap vaker te laat en waren ze sneller grof tegen hun leidinggevende. Genoeg reden om kritisch te kijken naar je nachtrust.

Wat kun je er nu aan doen om ervoor te zorgen dat je voldoende nachtrust hebt?

1. Stel een go-to-bed reminder in

Waarom heb je slaaptekort? Ga je te laat naar bed? Dan kan de go-to-bed reminder een uitkomst zijn. De meeste telefoons beschikken naast een wekker namelijk over een bedtijd reminder. Stel deze reminder zo in dat je eraan herinnerd wordt wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Dit kun je namelijk snel vergeten als je middenin die spannende serie zit of op bezoek bent bij een vriend. Doe je aan een powernap overdag? Schakel ook dan een reminder in voor een bepaalde tijd, want hoe meer regelmaat, hoe beter.

2. Zorg voor een bed op maat

Lig je op tijd in bed, maar val je simpelweg niet in slaap? Kijk dan eens kritisch naar je ligcomfort. Past jouw bed wel bij jouw postuur en eventuele lichamelijke klachten? Het is erg belangrijk om hier bij stil te staan.

Matrassen zijn er in verschillende soorten en maten. Er zijn vaak bijvoorbeeld verschillende hardheden: soft, medium en firm. Soft is over het algemeen geschikt voor een gewicht tot 65 kg, medium is voor een lichaamsgewicht tot 85 kg en firm matrassen zijn geschikt voor een gewicht vanaf 85 kg. Voor ultiem comfort kun je er nog een topper op leggen.

Houd bij het beoordelen van je matras niet alleen je gewicht in gedachten, maar ook je slaaphouding. Zorg ervoor dat je de juiste ondersteuning hebt en je rug en nek een rechte lijn kunnen vormen wanneer je op je bed ligt. Op deze manier kan je ruggengraat de natuurlijke S vorm aannemen. Er zijn erg veel bedden en matrassenaanbieders, zowel online als bij woonboulevards te vinden. Als je zelf geen verstand hebt van wat voor jou het beste is, dan kun je je het beste laten informeren door een adviseur en gaan lekker gaan proefliggen. Dit om een miskoop te voorkomen.

Bekijk bijvoorbeeld vooraf de matrassen collectie bij Luxebedden.nl en ga vervolgens naar één van de fysieke winkels bij jou in de buurt voor optimaal advies.

3. Leeg je hoofd

Is je ligcomfort in orde, maar lukt het nog niet om in slaap te vallen? Probeer dan eens je hoofd leeg te maken door een meditatie of mindfullness oefening te doen. Er zijn heel wat meditatie apps of YouTube filmpjes die je hierbij kan raadplegen.

Ervaar jij ook wel eens slaapproblemen en heeft dat invloed op je werk? Hopelijk helpen de bovenstaande tips dan om dit probleem aan te pakken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here