Home Marketing CRM-software, daarmee breng je jouw customer journey in kaart

CRM-software, daarmee breng je jouw customer journey in kaart

36
DELEN
Customer Journey in kaart brengen met CRM

Om jouw klanten voldoende waarde te kunnen bieden moet je je natuurlijk verdiepen in de behoeften van de potentiële klant. Daarnaast speelt de benadering van deze klant hierin ook een rol. Het in kaart brengen van de customer journey geeft je de mogelijkheid om hier op in te spelen. Met deze informatie ben je in staat om jouw klanten een onvergetelijke klantervaring te bieden. Door jouw CRM-implementatie af te stemmen op deze customer journey versterkt dit de klantrelatie.

Klantbeeld opstellen

Wanneer je een CRM-strategie opstelt is de customer journey vaak een belangrijk onderdeel in deze strategie. Hierin worden de strategische keuzes gecombineerd met de gegevens uit de klantreis. Als je de gegevens via jouw CRM zorgvuldig hebt bijgehouden, moet deze alle gegevens van jouw huidige klanten bevatten. Hoe ze jou hebben gevonden, de manieren waarop ze contact hebben gehad, wat ze hebben gekocht en de laatste keer dat ze zaken met je deden. Met deze informatie kun je beginnen met het maken van een samengesteld profiel voor jouw ideale klant en vervolgens erop uitgaan en vergelijkbare prospecten targeten.

Prospecten analyseren

Je kunt CRM ook gebruiken om het gedrag van bestaande klanten bij te houden. Is er een actie die iedereen lijkt te nemen voordat ze een aankoop doen? Converteren prospects zich veel via de CTA in jouw nieuwe campagne? Dan zegt dat iets over jouw klantenbestand en dat is informatie die je kunt gebruiken om de levensvatbaarheid van prospects te beoordelen. Zodra je een compleet beeld hebt van jouw ideale klant, wil je beginnen dat profiel te vergelijken met jouw leads. Die prospects met een profiel dat het meest lijkt op jouw bestaande klanten worden beschouwd als warme leads. Degenen die buiten het profiel van jouw typische klantenbestand vallen, zijn geen mensen aan wie je jouw tijd en marketingbudget wil besteden. Het is onwaarschijnlijk dat ze ooit zullen worden geconverteerd, ongeacht hoe goed jouw product of service is.

CRM Software

Leads bestuderen

Het belangrijkste bij het opzetten van een leadscoresysteem is consistentie. Zorg ervoor dat je alle leads op dezelfde criteria evalueert en zorg voor een puntensysteem dat logisch is voor jou en jouw bedrijf. Sommige CRM-systemen worden geleverd met hulpmiddelen voor leadscoring die zijn ingebouwd, of het is mogelijk om een ‘stand-alone’ systeem te krijgen. Hiermee kun je effectief jouw marketingtijd en euro’s in de richting van die warmste leads budgetteren, zonder inspanningen te verspillen aan diegenen die een kleine kans op converteren hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here