Het is crisistijd voor de ondernemer. Winkels sluiten, zzp’ers zitten zonder werk en de horeca ligt op z’n gat. Voor de één een drama, voor de ander een uitdaging.
Dat ligt genuanceerder. Het is uiteraard voor iedere ondernemer een moeilijke tijd. Wie echter een flinke dosis creativiteit en flexibiliteit kan tonen, houd vol. Dat kan niet iedereen en niet iedere ondernemer is daartoe in de gelegenheid. Tegelijkertijd is het voor meer mensen mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. Waarom geen poging wagen?
Een voorbeeld: een grote Hollandse winkelketen, nog steeds open, prijst haar servies aan op een creatieve manier met de slogan: ‘de eettafel wordt leeftafel’. Goed geschoten nu de rugzak voor school werkloos in de gang staat en we thuis met de kinderen aan die enorme eettafel zowel ons werk moeten doen als juf en meester moeten spelen om de kinderen bij hun schooltaken te helpen. Diezelfde keten roept ook nog eens: ‘houd 15 tompoucen afstand’. Dat is creativiteit.
Voor gemoedsrust in moeilijke tijden
Een ondernemer en ex-topsporter gooit zijn ervaring met positieve en negatieve energie erin door blogs te schrijven over hoe hij tot grote prestaties kwam, ook al had hij niet overal controle op. “Positieve gedachten zijn nodig om doelen te stellen en dromen levend te houden. Maar als goed tegenwicht is negatieve visualisatie een nuttig instrument,” schrijft hij. “Denk na over wat er gebeurt als je iets verliest waaraan je je hecht. Denk aan bijvoorbeeld je baan, een bezit of zaken die je angst inboezemen mocht je ze verliezen. Door deze thema’s te visualiseren ben je beter voorbereid en minder angstig wanneer het daadwerkelijk gebeurt. Dat geeft gemoedsrust in moeilijke tijden.” En voilà, je krijgt niet alleen deze inspirerende tip mee, maar komt als snel op de website van zijn bedrijf uit die één en al positiviteit en energie uitstraalt. Communiceren is verbinden!
Laat klanten weten dat je er bent
Wie als ondernemer in de rats zit, zou iets soortgelijks kunnen proberen door zijn of haar klanten regelmatig en direct aan te spreken. Niet door louter te melden dat de zaak gesloten is of dat de productie stilligt, maar juist door in een blog of een social media post aan te geven dat je ‘alive and kicking’ bent en straks sterker uit de strijd komt. Dus rits die laptoptas open en ga aan de slag.
En ben je wel in de gelegenheid om door te gaan met je activiteiten dan laat je dat ook weten. Mensen zouden maar kunnen denken dat ook jij uit de roulatie bent. Nee dus! Vertel dat je trots bent op je medewerkers die met een grote mate van flexibiliteit hun werk voortzetten. Die positief in het leven staan en niet zomaar bij de pakken neer gaan zitten. Voorbeeld: “We zijn trots op onze eigen helden”, schrijft een kleine ondernemer in een mailbericht. “Onze bakkers die keihard doorwerken. Ook dankbaar zijn we voor de inpak-collega’s in ons distributiecentrum die extra hard werken in deze voor hen heel drukke tijd, en de dappere postbezorgers die het niet laten afweten.”