Als bedrijf wil je gezien worden. Mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben, zullen immers ook niet snel je klant worden. Daarom is het zaak om op te vallen. Maar hoe doe je dat in een land als Nederland dat overloopt van de bedrijvigheid en ondernemingen die allemaal de aandacht proberen te trekken? Creativiteit is noodzakelijk wanneer je boven het maaiveld wilt uitsteken. Je kunt hiervoor gebruik maken van de diensten van professionele marketeers, maar we geven je hier alvast een aantal ideeën voor creatieve manieren om op te vallen waar je wellicht iets mee kunt.
Jouw bedrijfsnaam achterop jassen
Het liefst heb je dat de naam van jouw bedrijf een begrip wordt, ook bij mensen die misschien niet direct tot je doelgroep horen. Om naamsbekendheid te vergroten, is het noodzakelijk dat mensen vaker geconfronteerd worden met jouw bedrijfsnaam. Subtiele, ‘bewegende’ reclame is daarbij een handig middel naast standaard uitingen al reclameposters in bushokjes of andere advertenties. Het valt op wanneer mensen een jas voorbij zien komen met de naam van een bedrijf op de rug. Je kunt voor iedere medewerker een jas bedrukken met je bedrijfsnaam, zodat zij op straat en in het openbaar vervoer met jouw bedrijfsnaam rondlopen. Je kunt ook regenjacks laten bedrukken met je bedrijfsnaam als promotioneel geschenk, want iedereen kan wel een regenjacks gebruiken, en wanneer het regent maakt het mensen doorgaans niet zo uit wat er op hun jas staat, als ze maar droog blijven.
Usb sticks als promotioneel cadeau
Als er één ding is wat iedereen te allen tijde goed kan gebruiken, dan is het een usb stick. Daar kun je er nooit teveel van hebben, want ze zijn zo praktisch wanneer je veel data wilt overzetten en WeTransfer onvoldoende mogelijkheden biedt. Daarom kun je iedereen blij maken met een usb stick als geschenk, ook als het een usb stick met logo van jouw bedrijf erop is. Het maakt mensen immers weinig uit hoe zo’n stick er uitziet. Geef ze als promotioneel geschenk weg bij bijvoorbeeld een straatactie, en de ontvangers zullen worden blijven herinnerd aan jouw bedrijf.
Spraakmakende content op social media
Zorg voor spraakmakende content op social media. Daarmee kun je ervoor zorgen dat mensen niet alleen jouw content liken omdat ze affiniteit hebben met jouw bedrijf of dienst, maar het delen omdat ze vinden dat anderen het ook moeten zien. Humor werkt daarbij het allerbeste. Maak een grappige video voor Facebook, Twitter en Instagram waarbij jouw bedrijf duidelijk te identificeren is, maar de inhoud voor iedereen die van een grapje houdt leuk is. Denk hierbij ook wel weer na wie zich op de tenen getrapt kan voelen door jouw grap, want men is overgevoelig in deze tijd.
Interessante weetjes
In het verlengde van grappige video’s op social media, kun je ook voor een terugkerend item gaan waar mensen op den duur naar gaan uitkijken. Deel bijvoorbeeld geregeld interessante weetjes die verband houden met jouw product of dienst. Dit kan een contentstrategie zijn waarmee je mensen kunt binden aan jouw social media kanalen. Het is tevens een manier om aan de wereld te tonen dat jouw bedrijf expert is op het vakgebied, en dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Reageren op commentaar
We blijven nog even bij de social media. Wanneer je actief content plaatst, kun je ook reacties verwachten. Ook kun je rekenen op commentaar over je diensten of producten wanneer men weet dat je actief bent op social media. Hier ligt een gouden kans om op een leuke manier voor iedereen om te zien daarop te reageren. Dat vergt wel wat inzet, maar interactiviteit wordt gewaardeerd en bijzonder leuke comebacks kunnen zelfs viral gaan. Doe je het dus goed, dan kan je het met wat geluk flink wat positieve aandacht opleveren. Het kan ook precies de andere kant op gaan, dus doe het weloverwogen.
Pakkende kreet
Verzin een goede, pakkende kreet voor een reclameposter. Zorg de slogan hetgeen is wat de aandacht trekt op de poster. Beeld is daarbij niet per se noodzakelijk. Je wilt dat mensen zich aangesproken voelen door de kreet op de poster, en dichterbij willen komen om te kunnen zien van wie deze kreet komt. Het zou in een vragende vorm kunnen. Een hypotheekadviseur zou, om een voorbeeld te kunnen noemen, een vraag als ‘Ben jij nog tevreden met je huis?’ kunnen gebruiken. Je zou ook kunnen inspelen op de actualiteit.