De in de jaren zestig geïntroduceerde productformule controlled circulation bij tijdschriften heeft veel invloed gehad op de markt van vaktijdschriften. Bij controlled circulation kiest een lezer niet het blad, maar kiest het blad de lezer. De uitgeverij gaat voor een blad specifiek op zoek naar een bepaalde doelgroep om een blad zo succesvol te maken.
De formule van controlled circulation is simpel. Door een uitgever wordt een homogene groep lezers vastgesteld. Die groep lezers heeft behoefte aan commerciële en redactionele informatie op een bepaald vakgebied. Vervolgens zoekt de uitgever naar een homogene groep adverteerders die actief is in hetzelfde vakgebied als de lezers. In principe wordt op die manier een solide financiële basis gelegd. Zeker in deze tijd kan controlled circulation heel aantrekkelijk zijn. Er zijn immers weinig investeringen vooraf nodig om tot een blad te komen.
Het systeem heeft ook een groot en doeltreffend bereik zonder veel `waste`. In het verleden was er nog wel wat discussie over het feit dat bladen te afhankelijk zouden worden van adverteerders via controlled circulation. Dit kon echter weerlegd worden door de uitgeverijen. Per titel werd minutieus marktonderzoek gedaan, zodat er echt gerichte doelgroepen ontstonden. Controlled circulation heeft er zo toe geleid dat vaktijdschriften veel professioneler redactie voeren.
Bron: Vakblad