Home Marketing Consumenten gebruiken het internet vaker om aanbieders te vergelijken

Consumenten gebruiken het internet vaker om aanbieders te vergelijken

1178
DELEN
Consumenten gebruiken het internet vaker om aanbieders te vergelijken

Mede door de pandemie doen hun consumenten hun aankopen steeds vaker online. Het gaat niet langer alleen om kleding of een presentje voor de jarige, maar tegenwoordig ook om bijvoorbeeld boodschappen. Het internet heeft ons leven flink veranderd. Naast het feit dat aankopen steeds vaker online gedaan worden, gebruiken consumenten het internet om verschillende producten en aanbieders met elkaar te vergelijken. Ze gaan op zoek naar de laagste prijs, kijken naar de reputatie van verkopers, enzovoorts. Juist deze laatste trend maakt het voor bedrijven cruciaal online vindbaar te zijn. Het kopen van advertentieruimte en investeren in linkbuilding zijn twee opties die men hierbij heeft. 

Vindbaarheid van een website verbeteren een uitdaging 

Het verbeteren van de vindbaarheid van een website blijkt doorgaans een behoorlijke uitdaging te zijn voor bedrijven. Op welke manier ben je de concurrentie te slim af? Hoe ben je zowel op de korte-, als op de lange termijn goed vindbaar? Specialisten op het gebied van online marketing raden bedrijven aan dit deel uit te besteden. Bedrijven kunnen veel geld verliezen, wanneer online marketing op inefficiënte wijze aangepakt wordt. Het is niet te vergelijken met het kopen van advertentieruimte in de lokale krant. Denk aan het combineren van backlinks, het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, het maken van een plan voor content op een website, enzovoorts. Er zijn de laatste jaren steeds meer bedrijven opgericht, die hulp bieden bij het creëren van een strategie voor online marketing. 

Online- en offline marketing blijven combineren 

Online- en offline marketing blijven combineren

Hoewel de focus steeds meer op online marketing komt te liggen, zullen bedrijven hun offline marketing niet snel volledig achterwege laten. Het heeft te maken met het feit, dat de lokale reputatie van een bedrijf verbeterd wordt met offline marketing. Een advertentie in de lokale krant maakt de afstand tot een bedrijf vaak minder groot voor consumenten. Daarbij komt het de betrouwbaarheid van de organisatie ten goede. Online- en offline marketing combineren is om deze redenen nog altijd de beste optie. 

Trek klanten uit Nederland en andere Europese landen 

Niet alleen in Nederland gebruiken consumenten het internet om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Ook in landen als Duitsland en België liggen kansen voor Nederlandse ondernemers. In deze landen is het soms zelfs makkelijker om te scoren op relevante zoektermen, daar bedrijven in deze landen nog niet volledig inzetten op online marketing. Marketing bedrijven kunnen uitzoeken of het in de branche waarbinnen een bedrijf acteert interessant is om de focus op online marketing in het buitenland te leggen. Vaak betekent dit dat processen binnen de organisatie gewijzigd moeten worden. Een product aan een klant in Duitsland leveren brengt immers meer met zich mee, dan de levering aan een Nederlandse consument. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here