Home Marketing Van concurrentieanalyse tot contentstrategie in vijf eenvoudige stappen

Van concurrentieanalyse tot contentstrategie in vijf eenvoudige stappen

2001
DELEN

In een moderne marketingmix is het aandeel online marketing nadrukkelijk aanwezig. Ook in een goede concurrentieanalyse is het meten van de online aanwezigheid van concurrenten een must. Je kan de activiteiten van je concurrenten eenvoudig opsporen via hun social media en hun website. Aan de hand van die concurrentieanalyse kan je dan jouw eigen contentstrategie vormgeven. Vooral voor kleine ondernemingen en ZZP’ers zonder grote budgetten is dat een verademing.

Stap 1: Meet de Keywords

Een goede contentstrategie start altijd met de keuze voor geschikte keywords. Opboksen tegen de grote spelers zal niet altijd eenvoudig zijn. In de contentstrategie proberen we dan ook de successen te meten door weinig beconcurreerde keywords te selecteren. De Google Keyword tool is alvast een goede manier om zoekwoorden te selecteren. Tijdens de concurrentieanalyse meet je welke zoekwoorden veel gebruikt worden door concurrenten. We meten zowel de door hen vaak gebruikte als de door hen minder vaak gebruikte zoekwoorden. Bij de ontwikkeling van de contentstrategie zullen we deze resultaten gebruiken om de SEO van de website vorm te geven.

Stap 2: Meet de eigen positie op Google

De genoteerde bevindingen worden nu vergeleken met onze eigen website. We gaan natuurlijk niet ieder keyword intikken, dat zou te veel tijd vergen en te omslachtig zijn. Er zijn heel wat analysetools beschikbaar op het internet, waarvan de meeste tegen betaling zijn. Onder andere HubSpot SEO en Authority Labs zijn uitstekende tools om de analyse uit te voeren, maar er zijn nog tientallen anderen die minstens even gebruiksvriendelijk zijn. Via deze analyse krijgen we per keyword een uitgebreid inzicht van onder andere de positie, de veranderingen en de moeilijkheid ervan. Deze gegevens moeten samen gelezen worden met de zoekwoordenanalyse van de concurrenten. Vooral de huidige vindbaarheid, de moeilijkheid van de zoekterm en de positie van de concurrenten is hierbij van belang.

Stap 3: Meet de positie op Social Media

Niet alleen jij maar ook de concurrentie is actief op Social Media. Het voordeel is dat de gegevens hiervan vrij eenvoudig raadpleegbaar zijn. We zouden voor iedere concurrent minstens een analyse uitvoeren van de aanwezigheid op Vine, Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest en Google+. Voor ieder platform noteren we het aantal volgers, welke content geplaatst wordt op de website, hoe vaak content wordt geplaatst, of het al dan niet gaat om interne of externe content en wat de betrokkenheid op het mediaplatform is. Plaatst een concurrent vaak berichten van derde websites die duidelijk afkomstig zijn van influencers? Noteer dan zeker met welke influencers zij samenwerken. Misschien ook iets voor jou of vind je wel een nieuw potentieel? Neem het idee zeker mee naar de ontwikkeling van de contentstrategie.

Stap 4: Andere vormen van interactie met het publiek

Naast de eenvoudig raadpleegbare gegevens zijn er ook andere online media  waarmee onze concurrenten content verspreiden. Hebben ze een nieuwsbrief? Schrijf je dan in en analyseer de mailings. Van de aanspreekmethode tot aanbiedingen en andere content: noteer het zorgvuldig. Maak een analyse van de website, bekijk blogberichten, bekijk het aantal reacties op de berichten, bestudeer de aanwezigheid van contactgegevens, afbeeldingen en informatie. Voor iedere concurrent noteer je alle bijkomstige manieren van interactie.

Stap 5: Geef vorm aan je eigen contentstrategie

Bij het vormgeven van de contentstrategie moeten we rekening houden met verschillende bevindingen. Noteren we bijvoorbeeld dat we het op bepaalde keywords of sociale media lang niet zo slecht doen ten opzichte van de concurrentie? Dan gaan we verder op dat elan maar steken we een tandje bij om het nóg beter te doen. Vooral op de vlakken waar de concurrentie het momenteel laat afweten kunnen we ons bereik nog groter maken en onze positie vasthouden.

Ook zullen we mogelijks merken dat de concurrentie ons op sommige vlakken te snel af is. Vooral als we beperkte budgetten hebben besluiten we dan maar beter om niet meteen tegen hen op te botsen. Zo zullen we bijvoorbeeld inzetten op specifieke zoekwoorden waar wel nog steeds (goedkoper) potentieel is. Uiteraard zullen we op ieder sociaal platform aanwezig zijn maar vooral daar waar de concurrentie het laat afweten zullen we onze aanwezigheid helpen te verhogen.

Kortom: we stellen op basis van de concurrentieanalyse opportuniteiten vast die we nu zullen vertalen in een contentstrategie. Social Media, Mailings, Keywords, SEA, influencers: waar potentieel bestaat, trachten we die te claimen. Klaar? Dan kunnen we opnieuw een concurrentieanalyse uitvoeren en een nieuwe strategie uitwerken. Online marketing zit nu eenmaal nooit stil en blijft zichzelf aanpassen aan de gewijzigde marktsituatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here