Home Online Marketing Chatbots, waarvoor wordt het gebruikt?

Chatbots, waarvoor wordt het gebruikt?

31
DELEN

Chatbots, ze worden steeds populairder. Veel bedrijven gebruiken een chatbot op hun website of webshop voor ondersteuning. De technologie ontwikkelt zich heel snel en daarom kun je een chatbot steeds effectiever inzetten. Hieronder gaan we in op wat een chatbot is en op welke manier bedrijven een chatbot kunnen gebruiken.

Wat is een chatbot?

Wat is een chatbot eigenlijk? Een chatbot is een soort virtuele medewerker, ofwel een bot die in gesprek gaat met je klanten. Het heet ook wel een conversational chatbot. Chatbots kun je ook inzetten om websitebezoekers te helpen door ze informatie te geven. Ook kun je als klant een vraag stellen, de chatbot geeft vervolgens antwoord en verwijst je eventueel naar pagina’s waar je de gewenste informatie kunt vinden. Chatbots kunnen ook verschillende talen spreken. Zo heb je Nederlandse chatbots, maar ook Engelse of Franse chatbots. Vaak kun je de taal als klant instellen.

Chatbot inzetten voor klantcontact

Een veelvoorkomende toepassing is het overnemen van klantcontact. Het is wel belangrijk dat de chatbot in het bericht kan lezen wat de klant wil. De chatbot kan e-mailadressen en klantnummers identificeren, zodat er direct informatie kan worden opgevraagd. Ook weten chatbots wat er in het verleden is aangekocht. Zo helpt Billie van de webshop Bol.com klanten met het zoeken naar cd’s of boeken. Chatbots kunnen ook herkennen wanneer een bericht handmatig moet worden afgehandeld door de klantenservice.

Chatbot voor versturen van informatie

Nog een manier van het inzetten van een chatbot is het versturen van informatie. Een voorbeeld hiervan is NOS die je iedere dag voorziet van nieuwsberichten, of KLM die jou je vluchtinformatie stuurt. Dit gebeurt via WhatsApp en via social media zoals Facebook. Het gaat hier dus om een ander type chatbot dan de conversational chatbot. Deze chatbots gaan niet in gesprek maar verzenden slechts informatie.

De toekomst van chatbots

De chatbot maken ze steeds slimmer. Zo is het de bedoeling dat chatbots gezichtsuitdrukkingen kunnen gaan lezen. Op deze manier kan de chatbot al herkennen of het antwoord dat de chatbot geeft aan de wensen van de klant voldoet. Deze ontwikkeling is een van de ICT trends van 2019.

Iedereen kan een chatbot maken en er worden zelfs cursussen voor aangeboden. Een groot voordeel van chatbots is dat het werk uit handen neemt van een klantenservice, waardoor het een bedrijf ook minder geld kost omdat er minder klantenservicemedewerkers nodig zijn. Een chatbot kan bovendien klanten van gerichte informatie voorzien en in gesprek gaan met de klant. Zo hoeft een klant niet meer te wachten op antwoord en vindt een klant altijd de benodigde informatie.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here