Kan een bedrijf functioneren als een groot deel van de medewerkers niet op kantoor aanwezig is, maar thuis aan het werk is? Hoeveel mensen moeten er minimaal fysiek aanwezig zijn om normaal verder te kunnen werken? Moeten er sowieso mensen op kantoor zijn? Of kan er ook gewerkt worden terwijl iedereen zich op een andere locatie, bijvoorbeeld thuis, bevindt? Allemaal vragen waar bedrijven volop mee worstelen, maar waar ook steeds meer antwoorden op komen.
Thuiswerken wordt steeds meer de norm
In sommige bedrijven was thuiswerken tot niet zo lang geleden nog volledig onbespreekbaar. Werken, dat doe je binnen het bedrijf. Op de plek waar je leidinggevende je kan zien en aanspreken, en waar je kunt overleggen met je collega’s.
In andere bedrijven werd het gezien als een soort gunst. Een verkapte vrije dag, want dat thuiswerken stelde natuurlijk een stuk minder voor dan op kantoor werken, die zo nu en dan werd gedoogd. Maar niet te veel mensen tegelijk, want er moest natuurlijk wel ‘gewoon gewerkt’ worden op kantoor.
Daarnaast zijn er ook bedrijven die thuiswerken juist stimuleren, en er zelfs hun kantoren op hebben ingericht. Niet langer heeft iedere medewerker een eigen plek. Sterker nog: er zijn minder werkplekken dan dat er medewerkers zijn. Thuiswerken is binnen dit soort bedrijven heel normaal, het wordt zelfs gestimuleerd.
De redenen om thuis te werken
De redenen waarom werknemers graag thuis aan het werk gaan, of waarom werkgevers het juist stimuleren, zijn divers. Allereerst is er een gemeenschappelijk belang: als niet iedereen iedere dag in de auto stapt naar het werk, heeft het hele land minder last van files. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat.
Daarnaast kan het bedrijven een kostenvoordeel opleveren: er zijn minder werkplekken nodig, en dat betekent dat ook de bedrijfsruimte minder groot hoeft te zijn. Een kleinere ruimte is meestal goedkoper om te huren of kopen, en dus gunstig voor een bedrijf.
Veel bedrijven zien bovendien in dat thuiswerken mensen soms productiever kan maken. Even een dagje niet afgeleid worden door collega’s, maar gewoon ongestoord dat document afmaken. Werkt een medewerker hier zelfstandig aan, is er ook helemaal geen reden voor om dit op kantoor te doen. Maar ook als dit niet het geval is, en er bijvoorbeeld overleg moet plaatsvinden, kan dit prima op afstand.
Over de telefonische bereikbaarheid van een bedrijf hoeft een werkgever zich, zelfs als alle medewerkers thuis aan het werk zijn, ook al geen zorgen meer te maken. Door te kiezen voor bellen via internet, hoeft er niemand fysiek aanwezig te zijn om de lijn op te nemen. De online telefooncentrale kan in dat geval zo worden ingericht dat binnenkomende gesprekken simpelweg worden doorverbonden met de mobiele telefoons van medewerkers die op dat moment mensen te woord kunnen staan.