Home Tips Burn-out bij je personeel voorkomen: let op de deze zaken

Burn-out bij je personeel voorkomen: let op de deze zaken

513
DELEN
Burn-out bij je personeel voorkomen let op de deze zaken

Als werkgever of manager ben je erbij gebaat om burn-out klachten bij je personeel te voorkomen. Iemand die een burn-out heeft, heeft zo veel stress opgebouwd dat hij of zij steeds minder goed kan functioneren. De enige manier om te herstellen van een burn-out is langdurig rust houden. Dat kan dus leiden tot langdurig ziekteverzuim, en dat wil je niet. Maar wat kan jij doen om een burn-out bij je personeel te voorkomen? We zetten een aantal zaken op een rijtje die je kunt doen en waar je op kunt letten.

Extra stress door thuiswerken

Moet je personeel als gevolg van de coronamaatregelen thuiswerken? Dan zijn er verschillende factoren die eraan bijdragen dat men meer stress ervaart. Dingen werken niet zoals op het werk, wat voor vertraging kan zorgen. Ook lopen thuis werk en privé makkelijker door elkaar. Het is niet realistisch om in deze situatie dezelfde output te verwachten als normaliter. Maak dit ook duidelijk aan je personeel, zodat ze tijdens deze toch al stressvolle minder werkdruk ervaren.

Overbelasting door te veel taken

Als baas wil je dat het werk dat gedaan moet worden ook gedaan wordt. Maar je kunt niet medewerkers telkens maar zwaarder belasten omdat er meer werk bijgekomen is of omdat je met onderbezetting te maken hebt door ziekteverzuim van medewerkers. Jouw medewerkers zijn ook maar mensen met slechts twee handen, en geen duizendpoten. Incidenteel kan men er wel een schepje bovenop doen, maar probeer langdurige overbelasting te voorkomen, want dat is de snelste weg naar een burn-out.

Overbelasting door te veel taken

Duidelijkheid over invulling taken

Als het voor een medewerker niet duidelijk genoeg wat hij of zij moet doen, kan dit voor onzekerheid en stress zorgen. Sta er daarom voor open als een medewerker veel vragen heeft over het werk. Dat komt misschien niet altijd even goed uit, maar het beantwoorden hiervan is wel in het belang van een goede uitvoering van het werk. Vraag bij verdelen van taken ook of het duidelijk is wat er van men verwacht wordt.

Duidelijkheid over toekomst van de baan

Onzekerheid over de toekomst van iemands baan kan voor veel stress zorgen. Soms zijn deze zorgen onterecht en gebaseerd op onzekerheid. Als iemand zich ten onrechte zorgen maakt, probeer die zorgen dan weg te nemen. Zijn de zorgen terecht, probeer dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk duidelijkheid te scheppen.

Sfeer tussen collega’s

Helaas kan het zo zijn dat sommige medewerkers een andere, minder weerbare medewerker op een verkeerde manier behandelen. Bijvoorbeeld door te pesten, intimideren of te discrimineren. Dat gaat iemand niet in de koude kleren zitten. Als baas moet je dat ook zeker niet tolereren. Het is alleen niet altijd even makkelijk te constateren. Neem de negatieve ervaringen van medewerkers in ieder geval altijd serieus en vraag in onderlinge gesprekken zoals het jaargesprek ook naar hoe de omgang met collega’s is en of iemand wel goed in zijn of haar vel zit.

Helaas is het vaak niet goed om als buitenstaander in te schatten of iemand tegen een burn-out aan zit. Vaak snapt men zelf niet wat er aan de hand en blijft men maar doorgaan met waar men mee bezig is. Vraag regelmatig aan je personeel hoe het met ze gaat om erachter te komen of ze zich bijvoorbeeld vaak moe en gestrest voelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here