Home Administratie Je boekhouding altijd op orde? 5 tips!

Je boekhouding altijd op orde? 5 tips!

2013
DELEN

Veel ZZP’ers doen zelf hun boekhouding, maar de administratie bijhouden blijkt vaak nog behoorlijk lastig. Eens per drie maanden moet het dan toch gebeuren en dan neemt het ineens een hele dag (of langer) in beslag. Dit zou niet nodig zijn als je ervoor zorgt dat je boekhouding altijd op orde is. De volgende 5 tips helpen je bij het makkelijk en snel bijhouden van je boekhouding en het online boekhouden.

1. Direct digitaliseren

Veel facturen krijg je waarschijnlijk al digitaal en de kans is groot dat je je facturen zelf ook digitaal verstuurt. Toch krijg je ook nog vaak de ouderwetse bonnetjes in handen gedrukt, bijvoorbeeld als je een aankoop voor de zaak doet in een gewone winkel. Het is dan goed om direct bij terugkomst op je werklocatie te digitaliseren. Dit hoeft niet veel tijd te kosten. Maak een foto van het bonnetje met je smartphone, mail het aan jezelf en voeg het toe aan je ZZP boekhoudprogramma.

2. De facturen wekelijks verwerken

Als je een heel kwartaal wacht met het verwerken van inkomende en uitgaande facturen, dan ben je inderdaad wel even bezig. Plan gewoon eens een uurtje per week in om alle facturen even in te boeken in je administratieprogramma. Je bent dan veel sneller klaar dan dat je er een kwartaal mee wacht. Je loopt ook veel minder risico dat je facturen kwijtraakt of vergeet. Hierdoor klopt je administratie altijd.

3. Werk zoveel mogelijk in de cloud

Steeds meer mensen gaan in de cloud werken en dat is natuurlijk niet voor niets. Het werkt sneller, makkelijker en georganiseerder. Je kunt namelijk van alles koppelen, zoals ook je brandstofpas en je bankrekening. Ideaal om alles gemakkelijk bij elkaar te houden en snel te verwerken tot een complete boekhouding die gewoon klopt.

4. Verstuur je facturen goed

Veel ZZP’ers laten de facturen te lang liggen voordat deze uiteindelijk de deur uit gaan. Dit heeft op de eerste plaats als nadeel dat de facturen te laat aankomen bij de klanten of opdrachtgevers, waardoor deze er direct ook geen prioriteit meer aan geven. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de facturen in veel gevallen ook pas worden betaald nadat de betaaldatum al is verstreken. Zeker voor kleinere ondernemers kan dit op den duur voor financiële problemen zorgen. Zorg er dus altijd voor dat facturen op tijd de deur uit gaan.

5. Houd geldzaken gescheiden

Het is mogelijk om als ZZP’er gewoon gebruik te maken van je privé bankrekening voor het ontvangen van betalingen en het verrichten van betalingen. Het is toegestaan, maar aan te raden is het niet. Hierdoor moet je onnodig veel puzzelen om de geldzaken te scheiden en dit kost enkel tijd. Je kunt deze tijd dus besparen door gewoon een zakelijke rekening te openen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here