Home Online Marketing Beste marketingcampagnes van 2019

Beste marketingcampagnes van 2019

1557
DELEN

Het einde van 2019 nadert. Dat betekent dat we terug kunnen gaan kijken op afgelopen jaar. Welke marketingcampagnes waren succesvol? Hieronder zetten we er een paar op een rijtje.

Beste marketingcampagne van Aegean

Aegean is de grootste Griekse vliegtuigmaatschappij en staat bekend om haar extraverte karakter. Dit jaar vierde Aegean hun 20-jarig bestaan en dat mocht natuurlijk niet onopgemerkt blijven. Ze hebben een email marketing campagne bedacht waarbij ze hun abonnees 50% korting op alle vluchten aanboden als beloning voor hun loyaliteit. Het 20-jarig bestaan vierden ze ook met een creatieve video campagne gericht op hun publiek.

Marketingcampagne 2019 van KLM

KLM is 100 jaar geworden. Daarvoor hadden ze dit jaar een tv-commercial: een korte film van 1,5 minuut waarbij ze de geschiedenis lieten zien en tevens de vooruitgang die KLM in de afgelopen jaren heeft geboekt.

Online marketing campagne van IKEA

De online marketingcampagne van IKEA van 2019 hebben ze gedaan met de catalogus. In deze campagne hebben ze deze verplaatst van print naar Pinterest. Via de IKEA Pinterest-pagina kun je ook meteen naar de productpagina’s. Daarnaast gebruiken ze er vragenlijsten voor consumenten zodat ze op de klant afgestemde borden kunnen inrichten.

Marketingcampagne van Gilette

Iedereen weet nog wel van #metoo. Naar aanleiding hiervan heeft Gilette in 2019 een marketingcampagne bedacht: ‘The best man can be’. Dit is een social media campagne waarbij Gilette een video verspreidde. De boodschap van de video was dat mannen ook mannelijk kunnen zijn zonder dat ze daarmee vrouwen benadelen: ‘boys will be boys’.

Een goede marketingcampagne opzetten

Wat is een marketingcampagne eigenlijk en hoe kun je een marketingcampagne opzetten? Een marketingcampagne is een periode waarin je even wat meer aandacht vraagt voor je product of merk. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een nieuw product hebt en deze wilt lanceren. Dit verspreid je dan op een leuke manier via verschillende kanalen, zoals social media. Maar je kunt ook denken aan een email marketing campagne. Daarnaast kun je ook een guerilla marketing campagne opzetten, waarbij je met beperkte middelen een groot publiek bereikt in een kort tijdsbestek. De kanalen die je inzet voor jouw merk of product hangt echter af van de doelgroep die je wilt bereiken. Voor het opzetten van goede marketingcampagnes is het belangrijk dat je eerst de doelgroep in kaart brengt. Maak bijvoorbeeld een persona van jouw merk of product, want dan weet je waar jouw doelgroep mee zit en hoe je die kunt bereiken. Als je dit weet kun jij verder met het opzetten van je campagne. Vervolgens kun je gaan adverteren voor jouw product of merk via verschillende kanalen. Of leent jouw product zich voor ludieke acties? Bedenk ook hoe je een en ander gaat evalueren en spreek met jezelf en je team vaste meetmomenten af.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here