Positieve reviews zijn de juweeltjes van het internet. Je weet hoe gaat: product- en klantenservicereviews worden aangeboden op verschillende websites en speciale platforms. Waarschijnlijk heb je zelf al reviews geschreven of bent je zelf een ontvanger van reviews.
Review marketing: Profiteer van je mogelijkheden
Reviews en meningen van klanten over producten en het bedrijf zelf zijn van groot belang voor aankoopbeslissingen. Positieve evaluaties kunnen de omzet aanzienlijk verhogen.
Potentiële kopers die op zoek zijn naar producten en diensten op het internet zijn bijna altijd op zoek naar de “derde opinie”. “Sociaal bewijs’ of ‘sociale herkomst’ speelt een belangrijke rol bij reviews. De onlinewinkels worden hier sterk door beïnvloed, vooral als het gaat om consumentenproducten. Maar dit geldt eigenlijk voor alle bedrijven die iets willen verkopen of aanbieden met behulp van het internet.
De “derde opinie” heeft een beslissende invloed, vooral als de zoeker de leverancier of het product nog niet kent uit eigen ervaring.
In zo’n zoeksituatie vertrouwt je potentiële klant graag op de mening van mensen, die al ervaring hebben met het zoekobject. Hij neemt de “derde opinie” met grote geloofwaardigheid op in zijn besluitvormingsproces.
Negatieve reviews – positieve reviews
De invloed van negatieve reviews is veel groter dan die van positieve waarderingen. Voor een slechte indruk is één enkele negatieve beoordeling vaak voldoende. Voor een positieve indruk is dan al een aantal positieve evaluaties nodig, die de kritische kijk op betrouwbaarheid en onafhankelijkheid moeten kunnen weerstaan.
Ook relevant bij het zoeken naar medewerkers
Maar denk ook aan totaal andere onderwerpen zoals het zoeken naar personeel. Ook hier zal de sollicitant zich op basis van evaluaties willen informeren over zijn potentiële nieuwe werkgever.
Wanneer de potentiële klant zich op het internet wil informeren over een product, een bedrijf of een organisatie, komen vaak reviews aan de orde.
De zoekmachines luisteren ook naar reviews en beoordelen de overeenkomstige websites hoger in hun ranking.
Als je overwegend positieve reviews ontvangt – berekend in sterren – tussen de 4 en 5 sterren, kunnen evaluaties een sterk marketinginstrument voor je zijn. Je bezit dan een waardevol juweel op het internet.
Zijn ratings niet eerder een gevaar?
Het woord “rating” heeft een deels negatieve connotatie. Denk aan je eigen schooldagen. Voor veel studenten is een evaluatie niet precies waar ze op voorhand naar uitkijken. Veel mensen zijn zelfs bang voor evaluaties.
Dezelfde term, maar met een totaal andere betekenis
Het soort evaluatie waar we het hier over hebben is echter een nuttig marketinginstrument. En we kunnen deze marketingtool gebruiken of negeren. Het hangt ervan af wat je ervan vindt.
reviews vinden plaats. Dat kun je niet echt voorkomen. Je kunt het negeren, wat meer in je nadeel is. Of je ontwerpt dit marketinginstrument en neemt het initiatief. Als je het juweel wilt bezitten, moet je het verdienen. En dat kan zelfs leuk zijn!
Trouwens – Google My Business en andere platforms gebruiken de term “reviews”. Het verschil tussen de twee termen is dat een review meer is dan een klik op de sterreenschaal. Een review is meer een meer gedetailleerd overzicht van een product of dienst.
Basisideeën
Als je de marketingtool online evaluaties succesvol wilt gebruiken, kunnen de volgende tips je helpen:
- Het is niet voldoende om de ratingopties op je eigen website aan te bieden of om op de ratingplatforms te verschijnen. Voordat je de kans krijgt om het ratingjuweel te bezitten, moet je ijverig zijn. Termen als “passief inkomen” zouden niet meer dan een vergissing zijn. Natuurlijk moet je eerst de nodige voorwaarden scheppen door je houding, je acties en activiteiten, je service en productkwaliteit.
- Wees eerlijk tegen je klanten en tegen jezelf. Creëer een integriteit die je een veilige concurrentiepositie geeft.
- Gebruik een taal die je klant begrijpt in je product- en servicebeschrijvingen. Wees objectief, eerlijk en begrijpelijk. Zo voorkom je onnodige teleurstellingen bij je klanten als gevolg van misverstanden.
- Ontwerp de door je gepubliceerde evaluatiemogelijkheden eerder als een co-creatiemogelijkheid dan als een klachtenbureau.