Veel ZZP’ers hebben vragen over wat al dan niet op hun bedrijfswebsite vermeld dient te worden. Begrijpelijk, aangezien zowel de wetgeving als de belastingdienst daar niet altijd even eenduidig over communiceert. Dankzij onze handige checklist ‘ gegevens website ’ scheppen we eindelijk klare taal.
Alleen voor “diensten van de informatiemaatschappij”
De checklist die wij aanhalen geldt in principe alleen voor de zogenaamde “diensten van de informatiemaatschappij”, een erg verwarrende term die eerst de nodige opheldering verdient. In eerste instantie doet het een beetje denken aan Wikipedia, want jouw website is toch eerder commercieel dan informatief? Niets is minder waar: er wordt al snel aangenomen dat een website een dienst is van de informatiemaatschappij. Heb je bijvoorbeeld een blog of informatieve teksten op jouw website, dan gaat het sowieso om zo’n dienst. Maar het gaat ook verder dan dat: zelfs wanneer je informatie per mail zendt, zal je volgende verplichte gegevens dienen te vermelden. Ook reclame, foto’s van de onderneming of video’s vallen onder deze diensten van de informatiemaatschappij.
Wij kunnen niet meteen een voorbeeld bedenken van een ondernemingswebsite die geen dienst van de informatiemaatschappij levert – tenzij het een website zou zijn zonder woorden, beelden of geluiden. Geen website dus. Eigenlijk is het dan ook vrij eenvoudig: iedere onderneming is minimaal verplicht om aan onderstaande checklist te voldoen.
Gegevens website voor iedere onderneming
Er zijn een aantal vermeldingen die iedere onderneming dient op te nemen, ongeacht de rechtsvorm of de diensten die het levert. Het doel van deze vermeldingen: de bezoeker moet de onderneming kunnen identificeren.
Verplichte gegevens website:
- De naam van de onderneming;
- Het vestigingsadres;
- De contactgegevens (telefoonnummer hoeft niet, maar een mailadres is echt wel het minimum);
- Het KvK-nummer.
Als het aankomt op het BTW-nummer is het een stuk ingewikkelder, zeker bij eenmanszaken. Hier heeft ook de wetgever al ettelijke discussies moeten voeren, want de flexibele vrijgave van het BSN kan resulteren in identiteitsfraude. Anderzijds moet het BTW-nummer altijd weergegeven worden ten opzichte van jouw klanten. Wanneer je rechtstreeks via de website verkoopt raden wij dan ook steeds aan om het bBTW-nummer toch op te nemen. Eventueel kan dat wel in een apart document ‘ gegevens website ’ of zelfs in de per mail aangehechte algemene voorwaarden gebeuren, zo blijft die privacy toch nog steeds een tikkeltje behouden.
Bizar genoeg gelden deze voorschriften echter niet voor de weergave van het vestigingsadres: werk je als kleine ondernemer van thuis uit, dan zal je gewoon jouw huisadres moeten weergeven op jouw website. Privacy en identiteitsbescherming zijn duidelijk heel relatieve begrippen.
Gegevens website voor sommige ondernemingen
Voorgaande checklist doet natuurlijk geen afbreuk aan de bijkomende verplichtingen die de wetgever kan opleggen. Ben je bijvoorbeeld gebonden aan beroepsregels, dan zal je ook die modaliteiten moeten opnemen (verplichte gegevens website: beroepstitel, een verwijzing naar de toepasselijke regels en de beroepsvereniging waarbij je bent aangesloten). Ben je gebonden aan een vergunning, dan moet je de gegevens vermelden van de autoriteit die hier toezicht over houdt.
Gaat het om een online webwinkel? Dan is het nog een stuk ingewikkelder, zeker als je handel voert met consumenten. En ook wanneer je cookies gebruikt kom je uit bij wel erg specifieke wetgeving. Hierover uitweiden zou ons echter te ver brengen van de essentie, maar we komen er in een later artikel zeker nog op terug. Een echt hoppe allegaartje van rechtsregels, zoveel is nu wel duidelijk.
Mogelijks verplichte gegevens website:
- Cookiebeleid: welke cookies, waarom en wat gebeurt er met de gegevens;
- Handel op afstand: wettelijke lijst met bepalingen;
- Beroepsregels: specifieke vermeldingen in gegevens website;
- Vergunningplicht: verplichte vermelding toezichthoudende autoriteit in gegevens website.
Sancties bij niet-naleven verplichte gegevens website
In principe loop je twee risico’s. In de eerste plaats kan zowel de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst als de belastingdienst ingrijpen. Immers: het niet vermelden ervan is een strafbaar feit. Een dergelijk economisch delict kan resulteren in een celstraf, taakstraf of een geldboete die kan oplopen tot ver boven de 10.000 euro. Natuurlijk moeten we wel opmerken dat het in dat geval om een ernstige overtreding dient te gaan en dat het vervolgen ervan eerder een uitzondering dan een regel is. Maar goed: een gewaarschuwd man is er twee waard.
In de tweede plaats kan iedere klant je ook civielrechtelijk voor de rechtbank dagen en transparantie eisen. Voor een ontevreden klant is het zo een wel erg handig hulpmiddel om druk uit te oefenen, maar toch komt het ook hier zelden voor.
Samengevat: de sancties voor het niet-vermelden zijn niet mis, maar worden in de praktijk zelden gehandhaafd. Toch kies je maar beter voor zekerheid en neem je de verplichte vermeldingen integraal over op jouw website.