Of je nu als ZZP’er werkt of bij een organisatie met meerdere mensen in dienst, om bedrijfskleding kun je eigenlijk niet heen. Mensen vormen binnen zeer korte tijd een mening over iemand, en daarmee dus ook over de organisatie die hij of zij vertegenwoordigt. Bedrijfskleding is een belangrijke factor bij de beoordeling van bijvoorbeeld de mate van professionaliteit, het vertrouwen in een organisatie en de bereidheid er zaken mee te doen. Maar waar moet je allemaal aan denken bij het bestellen van bedrijfskleding?
Verschillende stoffen met andere eigenschappen
Bedrijfskleding dient soms aan strenge eisen te voldoen. In bepaalde branches of beroepsgroepen moeten medewerkers kleding dragen die extra hygiënisch, brandvertragend of waterafstotend is. In de voedingsmiddelenindustrie moet kleding altijd heet gewassen kunnen worden bijvoorbeeld. Katoen is hier erg geschikt voor omdat het sterk is, goed ventileert, heet gewassen kan worden en 100 procent natuurlijk is, maar het kan ook erg krimpen. Synthetische stoffen zoals polyester hebben niet het nadeel dat ze krimpen, maar kunnen ook niet altijd heet gewassen worden.
Online bedrijfskleding ontwerpen
Waar je vroeger naar een drukker moest voor het bestellen van bedrijfskleding, kan dit nu gewoon achter je bureau. Natuurlijk is het hierbij wel gemakkelijk als je op je beeldscherm direct het ontwerp kunt zien, zoals bij Digitransfer het geval is.
Keuze in te bedrukken kleding
Bedrijfskleding wordt bijvoorbeeld gedragen door mensen die tijdens koudere jaargetijden in de buitenlucht werken, of in een koelcel. In dat geval is een warme sweater geen overbodige luxe. Maar bedrijfskleding wordt ook gedragen door medewerkers die op evenementen of beurzen staan, of door winkelpersoneel. In die gevallen volstaat een T-shirt of polo. Klik hier om te zien welke soorten kleding er allemaal bedrukt kunnen worden.
Welke regels stelt de belastingdienst aan bedrijfskleding
Bedrijfskleding mag je volgens de Belastingdienst niet zomaar onbelast ter beschikking stellen aan medewerkers. Het moet voldoen aan een aantal regels om niet als gewone kleding te kunnen worden beschouwd. Zo dient de bedrukking te bestaan uit minimaal een beeldmerk zoals de bedrijfsnaam of het bedrijfslogo, en moet het totaal aantal vierkante centimeters van de bedrukking minimaal 70 cm² zijn.
Bestel bedrijfskleding in de juiste maat
Voordat je bedrijfskleding gaat bestellen, is het raadzaam de maten op te nemen van de mensen die het moeten gaan dragen. Vaak is er een maattabel beschikbaar van de kleding met de afmetingen, zodat je zeker weet dat je de juiste maat bestelt. Kleding die niet goed past geeft niet alleen een onverzorgd uiterlijk, maar kan ook gevaarlijk zijn omdat mensen belemmerd zijn in hun bewegingen.
Keuze in type bedrukking
Kleding kan voorzien worden van een bedrukking door middel van borduren, zeefdruk of transferdruk. Borduren heeft een chique uitstraling en blijft lang mooi, maar is ook de meest prijzige optie. Zeefdruk zorgt voor een bedrukking van hoge kwaliteit maar het is niet geschikt voor afbeeldingen. Ook is het arbeidsintensief omdat er films van het ontwerp moeten worden gemaakt, en daardoor is het bij kleine aantallen relatief duur. Transferdruk is daarentegen geschikt voor zowel afbeeldingen als tekst. Doordat een bedrukking geprint op transferpapier met een pers op hoge temperatuur op de kleding wordt gedrukt, is deze productiemethode ook erg geschikt voor kleine aantallen en zelfs unieke items.
Kies een drukker met een groot assortiment kleding
Zoals boven al genoemd kan het soms nodig zijn goede warme truien te bedrukken, terwijl voor andere groepen medewerkers T-shirt volstaan. Om verschillen in kleding te voorkomen en omdat je bespaart op verzendkosten is het beter alle kleding bij een leverancier te bestellen, of je nu bijvoorbeeld op zoek bent naar functionele werkkleding, representatieve kleding voor vertegenwoordigers of goedkope kleding als promotiemateriaal.
Zonder problemen items per stuk bestellen
Sommige drukkerijen rekenen niet alleen extra kosten zoals drukkosten of opzetkosten per order, maar hanteren ook nog eens een minimale ordergrootte. Bij kleinere organisaties waar het niet om hele grote aantallen bedrijfskleding gaat, wordt de kleding zo relatief erg duur. Check daarom altijd eerst of kleding ook zonder extra kosten per stuk te bestellen zijn.
Zonder extra kosten kleding nabestellen
Bedrijfskleding gaat op den duur toch een keer stuk of raakt versleten. Ook is er binnen iedere organisatie personeelsverloop, waardoor het vroeg of laat nodig zal zijn om kleding na te bestellen. Kies een drukkerij waar dit zonder problemen of bijkomende kosten mogelijk is. Soms heb je een eigen account waarin de bestelhistorie zichtbaar is, en waaruit je direct precies dezelfde kleding kunt nabestellen. Wel zo gemakkelijk.
Het ontwerpen van een nieuwe huisstijl
Een nieuwe huisstijl of een nieuw logo zorgen altijd weer voor een frisse presentatie. Helaas wordt bij het ontwerpen hiervan lang niet altijd nagedacht over de kosten die hiermee in de toekomst gemoeid zijn. Houd er rekening mee dat het (opnieuw) laten bedrukken van bedrijfskleding, maar ook visitekaartjes of bedrijfswagens met een logo met zes kleuren tot wel drie keer zo duur kan zijn dan wanneer er sprake is van twee kleuren.
Een kleding- en bedrukkingskleur kiezen
Kies een kledingkleur die past bij wat je wilt uitstralen, en welke doelgroep je wilt aanspreken. Bij een ouder, conservatiever publiek passen bijvoorbeeld chique kleuren zoals navy, bordeauxrood en zwart. Bij een hip, jong publiek passen kleuren zoals roze, felgroen of geel. Let op dat de kledingkleur niet vloekt met de bedrukking, en dat ze voldoende contrasteren.
Meer of minder bedrukkingsmogelijkheden
In principe kunnen zowel de voor- als achterzijde als de mouwen van kleding bedrukt worden, maar niet iedere drukker geeft deze optie. Als je daarnaast veel tekst op de kleding wilt of een heel groot logo, is het raadzaam vooraf na te gaan hoeveel regels tekst er mogelijk zijn, respectievelijk wat de afmetingen van de bedrukking is.
Welke bedrijfsinformatie laten drukken op kleding
Natuurlijk kun je de bedrijfsnaam, de slogan, het logo en alle bedrijfs- en contactinformatie laten afdrukken, maar meestal geldt dat ‘less is more’. Ter identificatie en voor de naamsbekendheid mogen bedrijfsnaam en logo niet ontbreken. Contactgegevens vindt echter niet iedereen gewenst, omdat deze eigenlijk op een visitekaartje thuishoren. Veel bedrijven kiezen met de online vindbaarheid in hun achterhoofd vaak echter wel voor het plaatsen van de website en een e-mailadres.
Zo komen logo’s het best tot hun recht
Je wilt natuurlijk dat de bedrukking mooi helder en duidelijk is. Bij het uploaden van een logo of andere afbeelding voor het bedrukken van bedrijfskleding zoals een polo, T-shirt, hoody of sweater dient het (pdf-)bestand hiervoor van hoge kwaliteit te zijn. De kleuren van de bedrukking zullen vaag en korrelig worden als het bestand erg weinig pixels bevat.
Juiste lettergrootte en -type
Mensen zien bedrijfskleding vaak maar korte tijd, en dan ook nog eens onbewust. Zaak dus dat de bedrukking altijd goed zichtbaar is, en het liefst de aandacht trekt zodat deze bewust wordt waargenomen. Tekstuele bedrukking is het best leesbaar als je kiest voor een lettertype zonder al teveel krullen of hoeken. Ook het verticaal of horizontaal uitrekken van de letters doet vaak nooit veel goeds voor de leesbaarheid. Te kleine bedrukking zal daarnaast niet opvallen. Kies vooral bij glitterbedrukking altijd een van de meest simpele lettertypen omdat anders niet eens zichtbaar is dat er tekst staat.
Met deze tips wordt je zelf ontworpen bedrijfskleding vast schitterend!