Home Automotive Bedrijfsauto in 2019? Dit gaat er veranderen

Bedrijfsauto in 2019? Dit gaat er veranderen

21
DELEN

Heb jij als ondernemer een bedrijfsauto of denk je erover deze aan te schaffen? Belangrijk om je hier dan goed op te oriënteren. De regelgeving wijzigde de afgelopen jaren zowat om het jaar. Wat gaat er in 2019 veranderen? En kan het misschien daarom nog beter zijn juist voor de jaarwisseling nog een bedrijfsauto in 2018 aan te schaffen.

Kosten en belastingvoordelen van zakelijk rijden

Allereerst goed om nog even uit te leggen hoe het ook alweer zit met de kosten en fiscale voordelen van een bedrijfsauto. Allereerst is er de BTW. Deze kun je na aankoop verrekenen met de door jou te betalen omzetbelasting. Dit geldt overigens ook voor de BTW die gerekend wordt voor onderhoud. Een elektrische auto is daarnaast vrijgesteld van BPM. Volledig elektrische auto’s zijn ook nog eens vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar dan is er ook nog de bijtelling. Dit is een bepaald percentage van de aankoopwaarde van de auto. Hiermee krijg je te maken als je de auto ook privé gebruikt, bijvoorbeeld omdat je met de auto ‘van de zaak’ op vakantie wil. Dit wordt bij je inkomen opgeteld, en hierover betaal je dus (extra) inkomstenbelasting.

Eerdere fiscale stimulering van ‘milieuvriendelijke’ bedrijfsauto’s

De Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren aardig gegoocheld met diverse bijtellingspercentages. Dit alles om het rijden van milieuvriendelijkere auto’s te stimuleren. De bijtelling was namelijk afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen. Elektrisch aangedreven auto’s of wagens met een (plug in) hybridemotor waren daardoor fiscaal een zeer aantrekkelijke keuze. Dit leidde tot bijzonder hoge verkoopcijfers van bijvoorbeeld de Volvo V70 Hybrid PHEV en Mitsubishi Outlander PHEV. Deze hybride auto’s werden gekocht en gereden met een bijtelling van nul procent. In de praktijk reden ze echter voornamelijk op de verbrandingsmotor. Hierdoor stootten deze (ook nogal zware auto’s door de extra elektromotor) toch CO2 uit. Twee nadelen: er was praktisch geen milieurendement, en de Belastingdienst liep ook nog eens veel geld mis. Tijd voor wederom verandering en vernieuwing dus.

Dit verandert er niet voor zakelijke rijders in 2019

Aan de regels omtrent de vrijstelling van BPM voor volledig elektrische auto’s, en de mogelijkheid om de BTW terug te kunnen vragen verandert niets. Ook de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s blijft ongewijzigd. Dit geldt tot en met 2020 ook voor het zogenaamde halftarief voor plug-in hybrides (tot en met een CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer).

Nieuwe regels voor bijtelling voor bedrijfsauto in 2019

In 2019 komt er een nieuw systeem met andere regels om te bijtelling te berekenen. De CO2-uitstoot van je auto is hierbij vanaf 2019 minder bepalend voor de bijtelling. De vele verschillende bijtellingscategorieën werden vanaf 2017 al teruggebracht tot twee tarieven. In 2018 geldt er een tarief van vier procent voor volledig elektrische auto’s, en een tarief van 22 procent voor alle voertuigen die meer dan 1 gram CO2-uitstoot per kilometer genereren, ook voor plug in hybrides dus.

Dit stelsel met twee tarieven blijft gehandhaafd in 2019. Maar vanaf volgend jaar wordt de bijtelling voor een elektrische auto mede bepaald door de cataloguswaarde. De regels raken dus vooral de duurdere elektrische modellen. Wil je een duurdere elektrische auto zoals een Tesla aanschaffen? Dan betaal je ook bij een CO2-uitstoot van nul meer belasting. De bijtelling van vier procent zal namelijk enkel tot de grens van 50.000 euro gelden. Over het meerbedrag wordt de hogere bijtelling van 22 procent gerekend. De gedachte hierachter is dat als iedereen volgend jaar een elektrische auto zou kopen, de Belastingdienst teveel inkomstenmisllopt. Duurdere modellen moeten daarom meer bijdragen. Bij een volledig elektrische auto met een cataloguswaarde van 100.000 euro betaal je bijvoorbeeld 9.000 euro extra bijtelling.

Een uitzondering op deze regel is dan weer gemaakt voor waterstofauto’s. Bij auto’s die aangedreven zijn met een waterstofmotor geldt over de gehele waarde een bijtelling van vier procent.

Wel of geen BPM bij hybride auto in 2019?

Eerder noemden we al dat volledig elektrische modellen vanaf 2019 ook vrijgesteld blijven van BPM. Hybride modellen krijgen echter waarschijnlijk wel weer te maken met enige vorm van deze belasting op de aanschafprijs van personenauto’s en motorrijtuigen. De plug in auto verliest namelijk mogelijk de nulbijtelling. Met welk percentage er gerekend zal gaan worden is nog onbekend. De Belastingdienst wil natuurlijk een tarief waarbij ze niet teveel aan belastinginkomsten mislopen.

Overgangsregeling bijtelling leaseauto 2019

Naast de bijtelling verandert er in 2019 nog meer. Zo verandert ook de overgangsregeling bij oversluiten of verlengen van een leasecontract. Momenteel bepaalt de datum van eerste kentekenafgifte de bijtelling . Nu blijft een auto nog maximaal 60 maanden vallen onder het geldende stelsel in het jaar van kentekenafgifte. Verleng je een leasetermijn of sluit je dit over vanaf 1 januari 2019? Dan gelden de nieuwe regels. Het kan dus interessanter zijn om nog in 2018 een leasetermijn voor langere termijn af te sluiten.

Conclusie bijtelling bedrijfsauto in 2019

Met een zakelijke auto krijg je in 2019 met een bijtelling van vier of 22 procent te maken. Voor de meeste mensen toch een forse extra bovenop hun belastbare inkomen. Een volledig elektrische auto of auto op waterstof blijft in 2019 belastingtechnisch de meest interessante keuze. Houd er wel rekening mee dat volgend jaar zelfs een volledig elektrische auto fors duurder kan worden qua bijtelling als de aanschafwaarde meer is dan 50.000 euro.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here