Werkzaamheden kunnen zich al snel opstapelen. Met een groot aantal deadlines is het niet altijd eenvoudig om een goede planning te maken, waardoor je aan het einde van ieder project tijd tekortkomt. Hier komt time management om de hoek kijken. Deze manier van managen van tijd kan ervoor zorgen dat je met minder inspanning toch zoveel mogelijk geregeld krijgt en jouw werkzaamheden niet voor al te veel tijdsdruk zorgen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je dit allemaal zo goed mogelijk indeelt? En welke zaken zijn hiervoor van belang? Onderstaande informatie zet het allemaal voor jou op een rij.
Het plannen van deadlines voor een goede indeling
Time management gaat er niet om hoeveel je gedaan krijgt in een zo kort mogelijke tijd, maar juist hoe je deze tijd zo effectief mogelijk in kunt zetten zonder dat het jou veel inspanning kost. De werkdruk moet namelijk naar beneden, zodat jij alle deadlines behaald krijgt en toch nog tijd overhoudt voor andere zaken. Een goede planning is daarbij een vereiste. Hiervoor bekijk je eerst wat er allemaal nodig is en welke werkzaamheden erbij horen. Begin met het opschrijven van alle deadlines en werk het dan langzaam uit. Zo krijg je een planning waar je mee kan werken en welke je aan kunt houden om ervoor te zorgen dat je alles zo goed mogelijk gedaan krijgt.
Voor iedere taak een tijdsblok inplannen
Zorg er tijdens het maken van een planning voor dat je een bepaald tijdsblok aanhoudt voor iedere taak. Neem bijvoorbeeld een uur voor een taak, waarna je naar de volgende gaat. Zo zorg je ook voor afwisseling, wat het ook interessanter kan maken om te werken. Prioriteiten stellen is daarbij wel een vereiste. Je moet er bij jouw planning ook rekening mee houden dat je tussendoor pauzes neemt. Hoewel het in eerste instantie vreemd klinkt, moet je dus ook jouw ontspanning inplannen. Ook hiervoor neem je een bepaald tijdsblok bij jouw planning, zodat je weet wanneer je even gaat eten of een rondje wandelt. Zo voorkom je ook dat de werkdruk te hoog wordt.
Rekening houden met omstandigheden
Als laatste is het van belang dat je tijd inplant voor onvoorziene omstandigheden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw werkgever jou op het laatste moment nog een extra taak geeft, waar je tijd voor moet maken. Als je dus geen rekening houdt met deze extra taken, kun je een lange werkdag verwachten. Daarbij merk je ook dat je minder aan de andere deadlines doet, waardoor je uiteindelijk in de problemen komt. Door overal rekening mee te houden en de tijd goed in te delen, zul je merken dat jouw werkzaamheden soepel verlopen en je ook minder werkdruk ervaart gedurende de dag.