Home Branches Alles wat je moet weten over ISO 9001

Alles wat je moet weten over ISO 9001

84
DELEN
Iso 9001 certificering

Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de ISO 9001 norm. Bedrijven die volgens deze norm werken maken dit vaak ook duidelijk aan de buitenwereld. Gecertificeerd zijn volgens de ISO 9001 norm heeft blijkbaar een commerciële waarde. Waarom zou je als bedrijf je willen certificeren volgens de ISO 9001 norm? En wat houdt in het kort de norm in?

Waarom ISO 9001

In het kort is deze norm een kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie. Door een officiële certificering geef je aan dat jouw bedrijf aan de gestelde kwaliteitseisen voldoet. (Potentiële) afnemers van jouw product/dienst hebben dan een kwaliteitsgarantie. Sommige organisatie eisen een geldige certificering van hun leveranciers. Maar de basis van de norm is dat je grip krijgt op de kwaliteit van alle processen in je organisatie.

Wat is ISO 9001

De naam kwaliteitsmanagementsysteem geeft aan waar de norm over gaat. In wezen geeft de norm richtlijnen waaraan de kwaliteit van de processen wordt gespiegeld. Bij ieder proces in je organisatie geeft je aan wat de belanghebbenden (stakeholders) zijn. Vervolgens wat ieders taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn. Je brengt vervolgens de risico’s in beeld. Deze risico’s benoem je en maak je duidelijk aan alle beschreven belanghebbenden. Bij grote risico’s stel je specifieke instructies op.

Specifieke eisen over organisatie

Omdat iedere organisatie weer anders is gelden er specifieke eisen voor ieder bedrijf. Je bepaald voor een deel zelf de norm. Ieder proces omschrijf je zelf, en de risico’s heb je zelf in kaart gebracht. Om kwaliteit en veiligheid te garanderen zullen grote risico’s moeten worden aangepakt. Dit doe je door specifieke instructies op te stellen. Richtlijnen specifiek voor jouw branche kun je opvragen bij een certificeringsinstanties. Er zijn namelijk meerdere varianten op de ISO 9001 norm.

Kwaliteit en verantwoordelijkheden

Iedere stakeholder moet kennis hebben genomen van de (relevante) beschreven processen. Vervolgens moet iedereen de risico’s weten. Is er een specifieke werkinstructie dan moet die duidelijk zijn voor iedereen. Door dit systeem kan de gewenste kwaliteit worden behaald en gecontroleerd. De verantwoordelijkheid van de uitvoering en de juiste omschrijving ligt bij iedereen die betrokken is bij het beschreven proces. De eindverantwoording ligt per proces bij de proceseigenaar. Die wordt vervolgens gecontroleerd door een kwaliteitsmanager.

Certificering

Als je alle processen in kaart hebt gebracht ben je er nog niet. Ook niet als alle risico’s en TBV’s zijn beschreven. Een externe organisatie, zoals TÜV, moet je kwaliteitsmanagementsysteem controleren. Als je alles goed beschreven en geïmplementeerd hebt dan ontvang je een certificaat met bijbehorend nummer. Deze controle en keuring gebeurd bij aanvang. Periodiek zal er een audit plaatsvinden om te zien of de organisatie nog voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen.

 

Om de kwaliteit van je processen te verbeteren en te waarborgen is de ISO 9001 norm ideaal. Het is wel belangrijk dat je wel alles vastlegt. Vervolgens moet de organisatie worden gecertificeerd. Dit levert vertrouwen van (potentiële) afnemers op. Daarnaast kun je aan organisaties leveren die deze certificering eisen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here