De digitale nieuwsbrief is eigenlijk als de krant van een bedrijf. Het is een verzameling van nieuws, van interessante content en ook een beetje promotie. De digitale nieuwsbrief kan tegenwoordig gratis worden gemaakt en verstuurd via diverse programma’s. Hierdoor kiezen steeds meer bedrijven ervoor om een nieuwsbrief te versturen aan mensen die zich hiervoor aanmelden via de website. Het is dan wel belangrijk dat je nieuwsbrief sterk is, zodat mensen er echt iets aan hebben. Je kunt gebruik maken van de volgende 9 tips.
1. Passend bij je doelgroep
Verkoop jij voornamelijk aan tieners en jongvolwassenen? Spreek de lezers dan met ‘jij’ aan in je nieuwsbrief. Jonge mensen lezen niet graag content waarin zij worden aangesproken met ‘u’. Voor oudere mensen geldt dit juist andersom. Het is belangrijk om je doelgroep goed te kennen, zodat je de aanspreekvorm in je nieuwsbrief goed op de doelgroep aan kunt passen.
2. Gebruik alinea’s
Wanneer iemand bij het openen van een nieuwsbrief een hele lap tekst te zien krijgt, dan wordt de nieuwsbrief gesloten en digitaal verfrommeld. Je nieuwsbrief eindigt in de online prullenbak zonder gelezen te worden en waarschijnlijk ontvang je meerdere afmeldingen. Het is goed om je nieuwsbrief slim in te delen, met heldere alinea’s en goede tussenkoppen. Dit zorgt voor een rustig geheel en een fijne tekst die goed te scannen valt. Probeer de alinea’s korter dan 150 woorden te houden.
3. Maak het niet te moeilijk
Sterke content is begrijpelijke content. In jouw doelgroep zitten waarschijnlijk wel mensen die verstand van zaken hebben. Zo komt het vaak voor dat concurrenten zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Anderzijds heb je ook te maken met mensen die juist helemaal niet zo veel weten van je branche. Schrijf altijd voor hen en niet voor de experts. Experts begrijpen namelijk ook makkelijke taal, maar leken begrijpen vakjargon vaak niet. Houd het dus makkelijk.
4. Voeg visuals toe
Visuals zijn altijd goed, om meerdere redenen. Op de eerste plaats is het zo dat een visual de tekst op een mooie manier kan onderbreken, waardoor men niet het idee krijgt dat er alleen maar gelezen moet worden. Daarnaast is het zo dat visuals heel sterk zijn in het overbrengen van informatie. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Heb je de keuze uit een infographic of het uitschrijven van informatie in tekst? Kies dan altijd voor het toevoegen van een infographic.
5. Een helder en mooi design
Het design van je nieuwsbrief is belangrijker dan je denkt. Een effectieve nieuwsbrief heeft een mooi, een rustig en aantrekkelijk ontwerp waar men graag naar kijkt. Als je de nieuwsbrief te druk maakt, te veel verschillende kleuren gebruikt of erg onsamenhangend in elkaar ‘plakt’, dan komt dit je nieuwsbrief niet ten goede.
6. Wek nieuwsgierigheid op
Een nieuwsbrief heeft meerdere doelen. Een doel is natuurlijk om de lezers te informeren over nieuwtjes van jouw bedrijf. Een ander belangrijk doel is het opwekken van een gevoel van nieuwsgierigheid dat ervoor zorgt dat men doorklikt naar je website om meer te weten te komen. Dit is dan ook een belangrijk element die een goede nieuwsbrief zeker moet bevatten.
7. Een sterke CTA
Een CTA, call to action, is natuurlijk ook een vast onderdeel van een nieuwsbrief. Je wilt mensen aansporen om actie te ondernemen, zoals het lezen van meer informatie op je website, het inschrijven voor een cursus of het reserveren van een nieuw product dat nog gelanceerd moet worden. Zorg voor een sterke CTA en voeg hier een link aan toe, zodat men gemakkelijk op de juiste pagina van je website terecht komt.
8. Een duidelijke huisstijl
Mensen zouden met een enkele blik op de nieuwsbrief moeten weten dat deze van jou afkomstig is, zonder ook maar een woord te lezen. Dit betekent dat je moet zorgen dat jouw eigen huisstijl een belangrijke rol speelt in je nieuwsbrief. Laat je logo naar voren komen en gebruik de kleuren waar jouw bedrijf bekend om staat.
9. Houd het waardevol
Een nieuwsbrief hoeft geen 1.000 woorden te bevatten. Het mag natuurlijk wel, maar ga je niet vasthouden aan de zogenaamde eis dat er veel tekst in een nieuwsbrief moet staan. Als je niet méér te vertellen hebt dan 300 woorden, laat het hier dan bij. Het is namelijk heel belangrijk dat je je nieuwsbrief waardevol houdt. Het is niet de bedoeling dat je de nieuwsbrief gaat aanvullen met nutteloze content om deze langer te maken.