Als online ondernemer liggen er veel kansen voor je klaar. Over het algemeen gezien heb je tegenwoordig als ondernemer online meer kans van slagen dan offline. De webwinkels nemen het over van de winkels in de winkelstraten, waardoor er in veel winkelcentra behoorlijk wat panden leeg staan. Dit is slechts één teken van het feit dat er online meer succes bestaat dan offline. Ga jij als online ondernemer van start? Dan kun je de onderstaande 9 tips goed gebruiken.
1. Je website vindbaar maken
Een website of een webwinkel vindbaar maken is natuurlijk wel de eerste stap die je moet zetten. Als mensen jou niet kunnen vinden, dan wordt het behoorlijk lastig om klanten te krijgen. Zorg er dus voor dat je website goed gevonden kan worden via de online zoekmachines. Dit doe je natuurlijk door vooral aandacht te besteden aan SEO.
2. Gebruik Google Analytics
Meld je aan bij Google Analytics om je website goed in de gaten te kunnen houden. Hoe komen mensen op je website terecht? Waar komen deze mensen vandaan en wat doen zij op je website? Hier kun je veel informatie uithalen. Je kunt ontdekken welke webpagina’s het best bezocht worden en je ziet natuurlijk ook welke webpagina’s meer aandacht van jou nodig hebben.
3. Zorg dan mensen blijven
Veel online bezoekers kunnen ontvangen is natuurlijk fantastisch, maar je hebt er niet veel aan als zij direct weer vertrekken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat zij blijven om eens verder te neuzen, ongeacht of je nu een webwinkel of een zakelijke website hebt. Het is belangrijk om je online omgeving professioneel te tonen aan de bezoekers. Zorg ervoor dat iedere webpagina goed past binnen het complete plaatje en voorzie je website of webwinkel van waardevolle content.
4. Contactgegevens verzamelen
Als mensen vertrekken voordat zij een bestelling plaatsen, dan kun jij er niets meer mee als jij hun gegevens niet hebt. Je hebt dan niet de mogelijkheid om eens te bellen of te mailen met een mooi aanbod, bijvoorbeeld. Je moet dus zorgen voor conversie. Je moet ervoor zorgen dat mensen bereid zijn om contactgegevens achter te laten. Laat hen zich bijvoorbeeld aanmelden voor je nieuwsbrief of een webinar.
5. Trek aandacht
Online ondernemen is makkelijker dan offline ondernemen. Je hebt immers de wereld aan je voeten liggen op het net. Helaas betekent dit niet dat mensen vanzelf naar je toe komen wandelen. Je moet mensen reden geven om een bezoek aan jouw URL te brengen. Ga dus online adverteren en zorg ervoor dat je de aandacht trekt.
6. Gebruik sociale kanalen
Iedereen zit op social media. Jouw klanten dus ook. Sociale kanalen zijn uitstekend in te zetten om je doelgroep te bereiken. Doe dit dus ook. Het kan je veel opleveren. Onthoud wel dat je actief moet blijven op social media om er voordeel uit te halen. Eén post per maand is weinig zinvol. Probeer elke dag ‘aanwezig’ te zijn.
7. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is ideaal en ook nog eens helemaal gratis. Je kunt je bedrijf daar aanmelden. Je krijgt vervolgens per post een verificatiecode. Als je deze hebt ingevuld, dan kun je een compleet profiel aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen vervolgens in Google op jouw bedrijfsnaam zoeken, dan komt dit profiel tevoorschijn. Mensen kunnen hiermee ook recensies plaatsen in de vorm van de welbekende Google sterren.
8. Maak je website responsive
Zorg ervoor dat je website een responsive webdesign heeft, ofwel een mobiele versie. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je website zich automatisch aanpast naar het soort scherm dat gebruikt wordt om de website te bekijken, zoals een tablet, een laptop of een smartphone. Als je website niet responsive is, dan is het risico groot dat deze niet of niet goed werkt op mobiele toestellen.
9. Houd alles bij
Het is belangrijk om alles goed bij te houden, van offerteaanvragen tot reacties op social media. Probeer dit altijd binnen zo kort mogelijke tijd te doen. Dit betekent natuurlijk niet dat je de hele dag je sociale kanalen open moet laten staan om de boel in de gaten te houden. Open social media twee of drie keer per dag om alles even te beantwoorden.