Home Online Marketing 9 fouten die jij niet mag maken in je nieuwsbrief

9 fouten die jij niet mag maken in je nieuwsbrief

1555
DELEN

Een nieuwsbrief kan je bedrijf veel opleveren, maar dan moet je er wel voor zorgen dat jij niet één van de meest gemaakte fouten in nieuwsbrieven maakt. Juist omdat steeds meer ondernemingen nieuwbrieven rond gaan sturen gaat het ook steeds vaker verkeerd. Wij hebben 9 van de meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet, zodat jij kunt voorkomen dat jij deze fouten ook maakt in je nieuwsbrief.

1. Te veel hoofdletters

Natuurlijk kan het zijn dat je wilt dat bepaalde woorden extra opvallen. Plaats deze dan cursief of dikgedrukt. Ga nooit over tot het in hoofdletters schrijven van deze woorden. Dit komt schreeuwerig en onbeschoft over.

2. De allerlaatste optie geven

Zie jij het ook wel eens staan: ‘dit is echt je aller-aller-allerlaatste kans’? Veel nieuwsbrieven worden gebruikt om aan te geven dat het ‘nu of nooit’ is. Dit komt opdringerig over en wordt niet op prijs gesteld. Plaats de aanbieding in je nieuwsbrief en zet er gewoon netjes een datum bij tot wanneer deze geldig is.

3. Een te algemene inhoud

Soms worden nieuwsbrieven duidelijk gestuurd omdat het tijd is voor een nieuwe nieuwsbrief. Er is eigenlijk niets om te melden, maar het is nu eenmaal de dag waarop de nieuwsbrief verstuurd moet worden. De inhoud is dan veel te algemeen en compleet oninteressant. Dit moet je altijd zien te voorkomen. Dit doe je door voortdurend ‘nieuwtjes’ te sparen. Houd een lijstje bij met leuke dingen om in je nieuwsbrief te vermelden, zodat je altijd voldoende content hebt.

4. Te veel promotiewoorden

Vermijd een teveel aan promotiewoorden. Je kunt hierbij denken aan de volgende woorden: nu, gratis, alleen vandaag, pak je kans, bestel nu en goedkoop. Natuurlijk mag je deze woorden best gebruiken in je nieuwsbrief, maar doe dit met mate. Wanneer je deze woorden te veel gebruikt, dan komt je nieuwsbrief over als een reclameblok en dit is niet de bedoeling.

5. Een felgekleurde achtergrond

Het kan natuurlijk zijn dat jij van felle kleuren houdt, maar dit betekent niet dat een ander hier ook van houdt. Je maakt je nieuwsbrief voor anderen en niet voor jezelf. Een felle achtergrond kan ervoor zorgen dat de lezer zo afgeleid wordt dat de nieuwsbrief totaal niet of niet goed gelezen wordt. Zo bereik je er niet mee wat je ermee wilt bereiken.

6. Blogteksten kopiëren

Als je even te weinig content hebt voor een nieuwsbrief, dan is het niet de bedoeling dat je een compleet blog over gaat nemen in je nieuwsbrief. Dit wordt wel vaker gedaan, gewoon om de ruimte op te vullen. Doe dit niet. In het beste geval plaats je een link naar de betreffende blog en schrijf je hier een kort intro bij.

7. Een te breed design

We zien het vaak gebeuren dat een nieuwsbrief een te breed design heeft. Om de hele regel te kunnen lezen moet de lezer het beeld dus steeds verschuiven. Het is nooit goed als een beeld van links naar rechts en van rechts naar links geschoven moet worden om iets helemaal te kunnen zien. Probeer netjes binnen de lijnen te blijven in je design.

8. Gifjes toevoegen

Het toevoegen van gifjes is over het algemeen al vrij onprofessioneel. Daarnaast is het zo dat veel gifjes nogal intense beelden vertonen. Denk aan plotselinge bewegingen, felle kleuren of flitsen. Dit is niet alleen heel afleidend, maar het kan mensen met epilepsie ook triggeren. Het is dus in geen geval verstandig om gifjes aan je nieuwsbrief toe te voegen.

9. Te veel call to actions

Het is niet nodig om je nieuwsbrief vol te proppen met call to actions. Eén of twee keer is meer dan voldoende. Als je te veel call to actions in je nieuwsbrief zet, dan komt het meer over als een advertentie dan een nieuwsbrief. Probeer je dus gewoon te beperken tot één of maximaal twee call to actions per nieuwsbrief.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here