Als exposant op een beurs heb je vaak maar een paar seconden de tijd om te communiceren met passanten. Een beursstand die visueel gezien de aandacht trekt van beursbezoekers is kortom onmisbaar. Als je standontwerp er niet interessant uitziet, lopen potentiële klanten jouw bedrijf voorbij. Met onderstaande tips zul je de grafische vormgeving van jouw beurspresentatie enorm kunnen verbeteren en zodoende meer belangstellenden voor jouw producten en diensten trekken.
1. Je merkidentiteit communiceren
Op een beurs, of andere plek waar je met je standpresentatie staat, is het belangrijk om over je merkidentiteit te communiceren. Bij het visuele ontwerp van je stand zul je dus rekening moeten houden met het aanspreken van je doelgroep en het uitdragen van je merkwaarden. De volgende vragen kunnen je helpen om te komen tot een ontwerp dat past bij jouw merk:
- Op welke doelgroep richt jouw merk zich?
- Is jouw merk vernieuwend of juist traditioneel?
- Voor welke waarden staat jouw merk?
- Hoe communiceer je via andere media met je klanten?
- Heb je een bepaalde huisstijl en/of kleuren die bij jouw merk horen?
Op basis van de antwoorden op deze vragen kan je aan de slag met de grafische vormgeving van je beurswand en aanverwante presentatiematerialen.
2. De juiste beursmaterialen uitkiezen
De basis van een goede beurspresentatie bestaat uit goed materiaal. Er zijn diverse soorten beursmateriaal verkrijgbaar. Een mobiel presentatiesysteem is een praktische en voordelige oplossing voor veel bedrijven. Zo’n systeem is eenvoudig te vervoeren, gemakkelijk te monteren en flexibel inzetbaar. Je kan denken aan een mobiele beurswand, textielframes, roll-up banners, vlaggen, balies, kasten en dergelijke. De systemen zijn leverbaar in diverse maten en uitvoeringen. Als je graag haarscherpe afbeeldingen van je foto’s en grafische ontwerpen wilt, kun je het beste kiezen voor stretchdoek op een frame. Zoek je materiaal met een heldere, gladde en glanzende uitstraling? Dan zijn prints op PVC of laminaat de beste keuze.
3. Afbeeldingen die aansluiten bij je doelstellingen
Het beeldmateriaal dat je in je standontwerp gebruikt, moet kloppen met je doelstellingen. Denk dus goed na over je doelgroep en wat je boodschap is. Kies de foto’s en andere afbeeldingen in je beursstand op basis van het verhaal dat ze over jouw merk en jouw producten vertellen. Met beelden die jouw doelgroep aanspreken zul je de interesse wekken van de beursbezoekers. Hierdoor zullen ze begrijpen waar je voor staat en daarin herkennen waar ze naar op zoek zijn. Het zal daardoor uitnodigend zijn om je stand binnen te wandelen en contact te leggen.
4. Kleurgebruik: herkenbaarheid en sfeer
Door het gebruik van bepaalde kleuren beïnvloed je de sfeer in je standruimte. Stel met behulp van de kleuren uit je huisstijl een kleurenschema samen voor je stand. Zo sluit dat mooi aan bij je merkstrategie en dat is goed voor je herkenbaarheid. Let er bij je keuzes op dat de kleuren goed bij elkaar passen, vind een goede balans in het aantal kleuren en gebruik het kleurenschema bij alle onderdelen van je stand. Dit geeft een nette en ordelijke indruk.
5. Compositie: eenduidige uitstraling
Alle onderdelen en grafische elementen van je stand moeten tezamen een geheel vormen. Hoe je alles in de ruimte neerzet, de compositie, moet zorgen voor een eenduidige uitstraling. Ga hierbij uit van een centraal punt voor belangrijke onderdelen van je stand, zodat de aandacht van bezoekers daar als vanzelf naartoe gaat. De nadruk zou moeten liggen op je logo, je slogan, je producten en elementen uit je huisstijl. Hiermee kun je namelijk je merkidentiteit op een sterke manier voor het voetlicht brengen.
6. Verlichting: goede zichtbaarheid
Met een goed verlichte beursstand zorg je dat bezoekers je afbeeldingen en teksten gemakkelijk kunnen zien. De juiste verlichting leidt belangstellenden ook naar de boodschap die je wilt overbrengen. Kwaliteitsverlichting laat de foto’s, teksten en grafische elementen van je stand spreken. Je boodschap zal dus beter aankomen bij het publiek.
7. Een slogan maakt nieuwsgierig
Middels een goede slogan zul je potentiële klanten nieuwsgierig maken. Dit vergroot de kans dat ze je stand zullen bezoeken. De slogan moet de klant aanspreken en je belangrijkste merkwaarden overbrengen.
8. Teksten versterken je boodschap
Als je op een slimme manier teksten bij je afbeeldingen plaatst, versterk je de boodschap die je wilt overbrengen. Maak gebruik van korte zinnen; probeer te volstaan met maximaal tien woorden. Lange teksten trekken nauwelijks aandacht en zullen minder gauw gelezen worden. Laat de inhoud en toon van je teksten aansluiten bij je merkidentiteit, zodat je boodschap eenduidig is. Haak met je teksten in op de behoeften van je klanten. Maak gebruik van goed leesbare lettertypes en contrasterende kleuren in de combinaties met je foto’s en grafische ontwerpen. Bij het uitkiezen van een lettertype kun je verder nog letten op de volgende zaken:
- Beperk het aantal lettertypes dat je gebruikt tot maximaal drie. Dit verhoogt de leesbaarheid en zorgt voor een coherent beeld;
- Gebruik grotere letters voor belangrijke termen;
- Kies een lettertype dat aansluit bij de inhoud van je tekst;
- Gebruik bij voorkeur een lettertype dat veel gebruikt wordt. Afwijkende lettertypes kunnen je boodschap verstoren;
- Maak gebruik van lijnen, blokken en cirkels om bepaalde teksten te benadrukken;
- Zorg dat je teksten ook van enige afstand goed leesbaar zijn.
Zoveel mogelijk uit je budget halen
Wil je een nieuwe look voor je stand en zoveel mogelijk uit je budget halen? Kijk dan of je alleen de prints van je huidige presentatiesysteem kan vervangen. Hiermee kun je waarschijnlijk flink besparen. Wellicht is het zelfs slim om voor verschillende events en/of doelgroepen andere prints te gebruiken. Tot slot is het zeker raadzaam om je te laten adviseren en assisteren door ervaren deskundigen op het vlak van standontwerpen.