Home Blogs 7 Tips voor het openen van een kledingzaak

7 Tips voor het openen van een kledingzaak

16
DELEN

Al sinds de opkomst van het internet wordt de ondergang van de retail voorspeld. Maar hoewel webwinkels zeker groeien, blijven klanten toch ook graag stenen winkels bezoeken. Een goed voorbeeld in de retailbranche zijn kledingzaken. Wil jij een eigen kledingzaak openen en hiervan een groot succes maken? Lees dan onderstaande tips!

1. Het belang van markt- en brancheonderzoek

Mogelijk heb je zelf wel een bepaalde voorkeur waar je je kledingzaak zou willen openen en welke kleding je er zou willen verkopen. Maar door vooraf uitgebreid branche- en marktonderzoek te doen kun je zien of dat wel de beste keuzes zijn. Hoeveel kledingzaken zijn er bijvoorbeeld al binnen een bepaald gebied? Zijn er failliet gegaan de afgelopen jaren? Welke groep mensen woont bij of bezoekt het gebied waar je de winkel wilt vestigen?

2. Bezoeken boven online bestellen

Natuurlijk kunnen klanten gemakkelijk en snel online kleding bestellen. Maar de beleving bij de online aankoop mist. En dat is precies wat klanten zoeken tijdens een middagje shoppen. Denk aan extra service zoals maat- of stijladvies. Ook kun je evenementen organiseren zoals een kindermiddag of workshops. Erg trendy is het om diverse producten binnen een bepaalde stijl te combineren, zoals kleding, cadeauartikelen en interieuritems.

3. Unieke producten

Online zijn producten goed te vergelijken op prijs. De prijzen zijn online ook nog eens lager omdat er geen winkelpanden en -medewerkers nodig zijn. Wees dus origineel en bied unieke producten aan die online niet (gemakkelijk) te vinden zijn. Door een specifieke doelgroep te kiezen, bijvoorbeeld kinderkleding, en een bepaalde stijl, is de kans het grootst dat je doelgroep je kledingwinkel snel weet te vinden.

4. Als franchisenemer starten

Heb je minder om te investeren en wil je eerst in een groter collectief kennismaken met de kledingbranche? Dan kun je er ook over denken een franchisewinkel te starten. Hierbij kun je je als starter gebruikmaken van de ervaring en deskundigheid van de franchisegever, wordt de inventaris en kleding collectief ingekocht en wordt er al vaak. landelijk reclame gemaakt voor de keten. Het nadeel is wel dat je bedrijfsvoering minder onafhankelijk is.

5. Algemene voorwaarden bij verkopen

Als je kleding aan klanten gaat verkopen, is het zeker verstandig algemene voorwaarden op te stellen. Deze maken duidelijk welke rechten en plichten zowel jij als verkoper als de klant heeft. Hoelang kunnen klanten bijvoorbeeld nog iets retourneren? En kan dat tegen contant geld of alleen een tegoedbon? Heldere algemene voorwaarden verkleinen je ondernemersrisico.

6. Zorg voor een spetterende opening

Belangrijk is dat mensen je kledingzaak direct vanaf het begin weten te vinden. Organiseer dus een knallend openingsfeest, bijvoorbeeld door een bekend persoon als publiekstrekker in te huren of een klein festival te organiseren. De opening kun je bijvoorbeeld aankondigen in lokale kranten, of door flyers te verspreiden. Enthousiast personeel en aantrekkelijke openingsacties doen de rest.

7. Marketing voor een kledingzaak

Na de opening moet je natuurlijk wel klanten blijven trekken. Hoewel je zou kunnen denken dat online marketing vooral goed toepasbaar is bij webwinkels, geldt dit ook voor fysieke zaken. Door middel van een nieuwsbrief en social media kun je bijvoorbeeld winacties, aanbiedingen of de uitverkoop bij een groot publiek onder de aandacht brengen. Wil je online en offline verkoop combineren, dan kun je denken aan New Retail waar we al eerder over schreven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here