Home Blogs 7 tips om te besparen op je drukwerk

7 tips om te besparen op je drukwerk

2213
DELEN
besparen op drukwerk

Ondanks de verregaande digitalisering, wordt drukwerk nog steeds volop toegepast. Voor veel zaken is dat ook de beste methode om je klanten te benaderen. Maar goed drukwerk kan nog best wat kosten. Vooral omdat veel ondernemers het drukwerk uitbesteden aan een reclamebureau. Er zijn echter methoden om te besparen op je drukwerk. We geven je enkele tips.

1. Weet wat je wilt

Een belangrijke besparing bereik je wanneer je precies weet wat je wilt. Over het algemeen ben je de meeste tijd kwijt om te visualiseren wat je zelf wilt. Een reclamebureau moet vaak talloze ontwerpen maken voordat je overtuigd bent van het resultaat. Als je vooraf goed nadenkt wat je wilt bespaar je dus de dure tijd van een extern bedrijf.

2. Wees kritisch over de papierkwaliteit

De meeste ondernemers kiezen voor een goede papierkwaliteit. Dat klinkt logisch maar is het wel altijd nodig? Een huis- aan huisfolder die kattenvoer promoot, hoeft niet perse op 120 gram papier worden gedrukt. Wil je echter met een folder potentiële klanten overtuigen van een grafisch ontwerp, dan is de papierkwaliteit wel weer van belang. Visitekaartjes worden ook enkele malen duurder als je dikker materiaal toepast.

3. Staan je wensen in verhouding met het doel?

Weet je nog wat het doel van het drukwerk is? Door steeds bezig te zijn met het ontwerp en de uitvoering, kun je dit weleens uit het oog verliezen. Als je een tijdelijke actie promoot is het een beetje overdreven om powerbanks met jouw reclame te laten vervaardigen.

4. Zelf ontwerpen

Als je weet wat je wilt, en je verliest het doel niet uit het oog, zou je zelf een ontwerp kunnen maken. Doe dit overigens alleen als je er handig mee bent. Belangrijke kanttekening is namelijk dat je op moet passen dat je er zelf teveel tijd in stopt. Als jouw tijd kostbaar is, dan is het alleen rendabel als je in weinig tijd een ontwerp kan maken.

5. Online bestellen

Een goede besparing op je drukwerk is om het online te bestellen. Het contact met een grafisch bedrijf moet namelijk ook betaald worden. Als je zelf over een ontwerp beschikt kun je deze uploaden via de webshop. Vervolgens kun je het ontwerp nog eens bekijken en vervolgens bestellen. De prijzen van de online winkels liggen aanzienlijk lager dan het gemiddelde reclamebureau.

6. Combineer zoveel mogelijk bestellingen

Voordat je drukwerk gaat bestellen, is het goed om eerst na te gaan of je meer nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld naast nieuwe folders ook visitekaartjes nodig? Of flyers voor een beurs? Als je meerdere producten tegelijkertijd besteld, bespaar je wellicht op de kosten. Het is in ieder geval een discussie met leverancier waard.

7. Controleer je gegevens goed

Omdat je drukwerk na het drukken niet meer even gewijzigd kan worden, is het belangrijk dat je vooraf de gegevens goed controleert. Als je een letter in je e-mailadres vergeten bent, kun je na het drukken je producten eigenlijk niet gebruiken. Als het in de ontwerpfase al verkeerd gaat, kun je het nog veranderen.

De gouden tip voor iedere bezuiniging is of je het gewenste ook daadwerkelijk nodig hebt. Draagt het bij aan de doelstelling van de onderneming? Vervolgens is het belangrijk dat je niet uit het oog verliest dat jouw tijd ook geld kost. Kortom besparen is niet alleen minder geld uitgeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here