Home Blogs 7 redenen waarom VoIP-telefonie een must-have is voor jouw bedrijf

7 redenen waarom VoIP-telefonie een must-have is voor jouw bedrijf

683
DELEN

Bellen over een klassieke telefoonlijn is niet meer van deze tijd. VoIP of bellen over het internet heeft zoveel voordelen te bieden dat steeds meer bedrijven de overstap maken. Niet voor niets werd eerder al de stekker uit ISDN getrokken. We plaatsen de 7 belangrijkste voordelen van VoIP-telefonie voor je op een rij.

# 1. Besparen met VoIP-telefonie

In de eerste plaats kan VoIP-telefonie in lagere telefoniekosten resulteren. Natuurlijk is het een en ander wel afhankelijk van je huidig abonnement en van het maken van de juiste keuzes, maar besparingen van 50 tot 70% zijn zeker niet ongewoon. Bovendien kan je bijvoorbeeld ook werken met een 0900-nummer om de kosten verder te minderen (kosten 0900 nummer: max. € 1,10/minuut of € 1,60/gesprek). Een extra voordeel van het aanrekenen van kosten is dat je grappenmakers op afstand houdt.

# 2. Veel betrouwbaarder

Het laatste wat je natuurlijk wil, is dat de telefonie het niet doet. Bij analoge lijnen is dat al snel eens het geval omdat alles nu eenmaal afhankelijk is van een enkel kabeltje dat van de straat komt. En daar moet iedereen dan maar op zien te vertrouwen. Bij VoIP-telefonie reken je op een hogere feilloosheid. En als het toch misloopt, kan er naar een mobiele oplossing worden overgeschakeld.

# 3. Overal bellen met hetzelfde nummer

Een van de grootste voordelen van VoIP zakelijk gebruiken is de flexibiliteit en de schaalbaarheid. Dit komt omdat VoIP-accounts niet aan een locatie gebonden zijn. Zo kan er ook thuis met het zakelijk nummer worden gebeld. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een betere bereikbaarheid.

# 4. CRM- en ERP-integraties

Het is perfect mogelijk om VoIP-telefonie met je CRM- of ERP-pakket te integreren. Hierdoor kan je in het CRM-systeem zien met wie een klant heeft gebeld en hoelang dat gesprek duurde. Toch gaat het ook verder dan het registreren van gegevens. In organisaties waar persoonlijk contact belangrijk is, wordt het telefoonnummer van een klant meteen herkend waarna de klant automatisch wordt doorverwezen naar een persoonlijke klantendienstmedewerker.

# 5. Bereikbaar voor internationale klanten       

Voor VoIP-telefonie maakt het weinig uit waar medewerkers telefoneren. Ook in het buitenland bellen ze gewoon aan dezelfde voordelige tarieven. Ook andersom kan je echter het nodige doen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om goedkope internationale nummers te huren waar buitenlandse klanten dan voordeliger naar kunnen bellen.

# 5. Eenvoudig en goedkoop op te zetten

Dit voordeel is natuurlijk wel wat afhankelijk van je eigen voorkeuren, maar in principe zijn er weinig investeringen nodig. Als de internetverbinding het doet, kan VoIP-telefonie gewoon in de cloud gebeuren. VoIP-telefoons zijn in principe ook niet nodig want je kan gewoon bellen vanuit je browser of vanop je tablet.

# 6. Overstappen van internetprovider is niet nodig

Vroeger was het voor VoIP-telefonie vaak nodig om over te stappen naar een andere internetprovider. Dat had veel te maken met bandbreedtebeperkingen. Tegenwoordig is dit nog maar zelden een probleem. Het internet is alleen maar sneller geworden en voor de meeste bedrijven heeft de stap naar VoIP geen nare gevolgen voor hun overeenkomst met de internetprovider. Als ingrijpen al nodig zou zijn, kan de eigen internetprovider allicht ook goede oplossingen voorleggen.

# 7. Betere geluidskwaliteit

Soms denken bedrijven dat VoIP voor een verminderde geluidskwaliteit zorgt, maar dit is helemaal niet waar. Er zijn zelfs VoIP-oplossingen met een ingebouwde ruis- of echofilter om de geluidskwaliteit helemaal op punt te brengen. Hierdoor is de geluidskwaliteit vaak beter dan voorheen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here