Home Blogs 5 Voordelen van infographics

5 Voordelen van infographics

214
DELEN

Infographics worden steeds vaker door ondernemingen ingezet om een boodschap over te brengen naar prospects en klanten. Social media zijn ideaal voor het delen van infographics. Waarom zien we nu veel meer infographics voorbij komen dan voorheen? Dit heeft alles te maken met het feit dat steeds meer bedrijven de voordelen ervan ondervinden. Wij delen de 5 belangrijkste voordelen van infografics met je.

1. Visuele verwerking is effectiever

Mensen die een boodschap in een plaatje bekijken kunnen deze informatie veel effectiever, sneller en makkelijker verwerken dan wanneer de boodschap staat omschreven in een tekst. Woorden kunnen niet zeggen wat beelden wel kunnen vertellen. De boodschap in een infographic blijft veel langer ‘hangen’ dan de boodschap in een tekst. Beelden worden makkelijker in het geheugen geplaatst dan teksten.

2. Infographics zijn aantrekkelijk

Infographics hebben vaak een leuke vormgeving. Er is veel aandacht besteed aan het realiseren van de juiste kleuren en het juiste design van de infographic. Hierdoor is een infographic aantrekkelijk om te zien en heeft het de kracht om ogen naar zich toe te trekken.

3. De informatie is compleet

De informatie in een infographic is veel makkelijker compleet te maken dan de informatie in een tekst. Een tekst moet beginnen met een inleiding, waarin wordt uitgelegd wat er in de tekst te lezen valt. Vervolgens wordt de hoofdboodschap omschreven en moet er ten einde ook nog een conclusie worden getrokken. In een infographic is dit niet nodig. Het plaatje is al snel helemaal compleet, waardoor het veel effectiever is.

4. Eenvoudig te begrijpen

Beelden kunnen door iedereen worden begrepen, terwijl dit met tekst niet altijd het geval is. Wanneer je een breed publiek aan wilt spreken, dan kun je dit dus het best met een infographic doen. Het is niet te makkelijk voor hoog opgeleiden en niet te moeilijk voor laag opgeleiden. Je kunt er iedereen mee inspireren. Dit is natuurlijk ideaal voor bedrijven die met een enkele publicatie meerdere doelgroepen willen aanspreken.

5. Meer dan duizend woorden

Er zijn bedrijven die ervoor kiezen om tekst en infographic met elkaar te combineren. De infographic is er voor iedereen die wil kijken en de tekst is er voor iedereen die wil lezen. De infographic heeft een relatief kleine afmeting en maakt de kern van de boodschap goed duidelijk. De tekst heeft soms wel 1.000 woorden nodig om dezelfde boodschap over te brengen. Het schrijven van een tekst met een boodschap kost daarom over het algemeen meer tijd dan wanneer deze boodschap wordt overgebracht middels een heldere infographic.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here