De laatste decennia is er erg veel veranderd op het gebied van marketing. De tijd dat bedrijven bij de mensen thuis aan moesten bellen, is zo goed als voorbij. Ook de koude acquisitie door middel van bellen, is lang niet altijd de juiste methode meer. Maar wat is moderne acquisitie dan wel? De mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen, zijn vooral online te vinden. We geven 5 tips om de juiste acquisitie methode te vinden.
Tip 1: Waar staat jouw product?
Acquisitie is het werven van nieuwe klanten en/of opdrachten. Daarbij wordt het werven van nieuwe klanten vaak koude acquisitie genoemd. En het werven van nieuwe opdrachten bij bestaande klanten, warme acquisitie. Om acquisitie te doen begint de kennis van de marktpositie van je product. Waar in de markt positioneer je jouw product? Dit maakt namelijk verschil over de benaderingswijze van de doelgroep.
Tip 2: Waar bevindt zich de doelgroep?
De doelgroep voor jouw product wordt bepaald door waar het product zich in de markt bevindt. Als je dit in kaart brengt kun je zien waar je doelgroep zich bevindt. Is dit in de zakelijke markt, of juiste de consumentenmarkt? Is je doelgroep tussen de 18 en 40 jaar oud of juist 65 plus? Iedere doelgroep moet op een andere manier worden benaderd om succesvol te zijn. De IT trends in 2018 gaan vooral over het delen van informatie en alles online te verbinden. Kun jij ook op deze manier contact maken met je doelgroep? Dit is moderne acquisitie. Je zorgt dat de informatie voor de juiste personen beschikbaar is op het moment dat ze dit nodig hebben.
Tip 3: Het belang van een e-mailadres
Voor veel product-marktcombinaties is deze manier van de doelgroep benaderen niet optimaal. Daarom is een e-mailadres nog steeds van belang. Bedrijven die nog aan ‘koud bellen’ doen, worden vaak afgeserveerd met de opmerking: Stuur maar een e-mail. Eigenlijk ben je dus niet afgeserveerd, je hebt immers een e-mailadres en vaak een contactpersoon. Met deze combinatie kun je een potentiële klant benaderen door het sturen van een e-mail. Zorg dat je je verdiept in de situatie van de klant zodat je gericht kunt adviseren. Belangrijkste is dat het onderwerp en de eerste indruk de aandacht trekken, zodat men zich in de informatie verdiept.
Tip 4: Houd je aan de AVG
Sinds 25 mei 2018 wordt de nieuwe AVG-wet gehandhaafd. Dit heeft gevolgen voor moderne acquisitie. Want de technische mogelijkheden om kennis van je doelgroep te verzamelen, kunnen tegen de wetgeving zijn. Als je persoonsgegevens verzameld, zonder toestemming van de persoon zelf, mag je daarmee niet de persoon zelf aan kunnen identificeren. Als je een e-mailadres van iemand ontvangt, mag je deze nog wel benaderen. Twijfel je eraan of je je aan de regels houdt? Informeer dan even bij een jurist.
Tip 5: Moderne acquisitie toepassen
Moderne acquisitie toepassen is het vooraf verzamelen van informatie. Vervolgens gebruik je deze informatie op zo gericht mogelijk potentiële klanten te benaderen. Daarbij houd je rekening met de nieuwe privacywetgeving en zorg je dat transparant bent over wat je met de persoonsgegevens doet. Weet waar je product in de markt staat en ken je doelgroep. Benader deze daar waar ze zich het liefste mee bezighouden. Denk aan sociale media platforms, of juist lokale evenementen.
Moderne acquisitie gaat verder dan alleen maar de telefoon pakken. Er is veel over iedere persoon of bedrijf te vinden. Houdt daarbij wel de AVG regels in acht, want je mag iemands privacy niet schenden. De juiste kennis van je product, de markt en de doelgroep zorgen voor meer succesvolle leads.