Of je het nu leuk vindt of niet, boekhouden is verplicht. Dan kan je van de plicht maar beter een deugd maken, en de boekhouding zelf doen. Je boekhouding levert namelijk een hoop informatie over je bedrijf. Essentiële informatie zelfs, zoals de financiële positie van je bedrijf. Door in een vroeg stadium te zien dat het niet zo goed gaat, kan je veel sneller bijsturen. Natuurlijk kan een boekhouder dat ook, maar jij bent de baas over je onderneming, en hebt de regie veel beter in handen als je perfect op de hoogte bent van de financiën. En als je hulp nodig hebt, is die heel makkelijk te krijgen.
Boekhoudprogramma
Het kan best ingewikkeld zijn om zelf de boekhouding te doen. En vooral een hoop tijd kosten. Met een boekhoudprogramma voor ondernemers kan je al een hoop tijd (en daarmee geld) besparen. Een voorbeeld is de btw-aangifte. Die gaat met een goed boekhoudprogramma bijna vanzelf. Het gaat te ver om te zeggen dat het een invuloefening wordt als je een speciaal programma gebruikt, maar veel scheelt het niet. Met zo’n pakket kan je ook automatisch facturen laten opmaken en naar je klanten sturen.
Kies vaste momenten
Er zijn waarschijnlijk weinig mensen ondernemer geworden omdat het zo leuk is de boekhouding te doen. Het is nu eenmaal niet het fijnste klusje. Een tip om het makkelijker te maken is door vaste tijdstippen en/of dagen te kiezen waarop je de boekhouding doet. Doe dit ook op regelmatige basis. Zo houd je goed in de smiezen hoe het met je bedrijf gaat. Bovendien voorkom je zo dat de stapel maar blijft oplopen.
De bewaartermijn
Over stapels gesproken. Als je zelf de boekhouding gaat regelen, moet je in gedachten houden dat iedere ondernemer zijn administratie zeven jaar lang moet bewaren. Dit is een wettelijke verplichting. Dat kan aardig in de papieren lopen, maar voorkomt een hoop problemen. En je kunt dit natuurlijk prima oplossen door je administratie (ook) digitaal op te slaan.
Privé en zakelijk
Een beetje een cliché, maar wel een belangrijk cliché. Houd zakelijk en privé gescheiden. Zakelijke aankopen en aankopen voor privé zijn niet handig om door elkaar te doen. Dat heeft te maken met de btw-aangifte. Je mag alleen zakelijke kosten gebruiken in je boekhouding. Als je, al dan niet per ongeluk, een privéaankoop opgeeft bij de aangifte van de btw, dan krijg je meer geld terug dan zou mogen. Andersom kan natuurlijk ook, dat je zakelijke aankopen bent vergeten of denkt dat het privéaankopen waren. Houd het daarom goed gescheiden.
Kwartalen
De laatste tip is een kleine, maar daarmee geen onbelangrijke. Zoals je weet werkt de Belastingdienst met kwartalen. Houd goed in de gaten wanneer een kwartaal is afgelopen. Als je een rekening verstuurt op 30 maart, hoort dit bij het eerste kwartaal. Ook als de factuur pas in april wordt betaald. Dit is precies een van de voordelen van een boekhoudprogramma. Een programma houdt dit soort zaken goed in de gaten.