Ben je zelfstandig ondernemer zonder eigen kantoor en wil je toch je privé en werkleven gescheiden houden? Een kantoor aan huis is dan een optie. Je begeeft je dan toch in een werksetting zonder dat je het huis uit hoeft. Lees hier onze vijf tips wanneer je een kantoor aan huis wilt.
1. Een zelfstandig kantoor aan huis
We raden je aan je kantoor aan huis zelfstandig te maken, omdat dit meer fiscale voordelen heeft. Het behoort dan tot het ondernemingsvermogen en hoef je geen eigenwoningforfait te betalen. Kijk of de kosten van je kantoor aan huis aftrekbaar zijn op de website van de Belastingdienst.
Zelfstandig houdt in: een eigen ingang en eigen sanitaire voorzieningen. Je zolder omtoveren tot thuiskantoor is hiervoor dus niet voldoende, omdat er geen eigen, aparte ingang is. Je garage of schuur voldoet hier wel aan, mits je er nog een toilet en wasbak inbouwt.
2. Vergunning voor een kantoor aan huis
Sommige zaken aan huis hebben een vergunning nodig. Bijvoorbeeld wanneer je thuis een winkel of horecabedrijf start. Ontvang je geen klanten en maak je geen geluidsoverlast? Dan is een vergunning voor je kantoor aan huis niet nodig.
3. Kosten kantoor aan huis bouwen
Een zolder, garage of tuinhuisje ombouwen tot kantoor aan huis kost relatief weinig. Wanneer je een zelfstandig thuiskantoor wilt maar je geen garage of tuinhuisje hebt, dan zul je die moeten bouwen. En dan lopen de kosten wél hoog op, gemiddeld 25.000 euro. Je hebt drie manieren om dit te financieren:
- Uit eigen zak
- Door je hypotheek te verhogen
- Met een lening
Heb je een hypotheek voor je woning, dan zou je die kunnen verhogen om een aanbouw te bouwen. Dit kan echter alleen met overwaarde op je woning. De schulden van de hypotheek kun je toerekenen aan de onderneming, waardoor de rentekosten aftrekbaar zijn. Ook de kosten voor gas, water en elektra zijn aftrekbaar.
Sluit je een lening af, dan raden wij een persoonlijke lening aan. De rente is aftrekbaar, dus dit is een voordelige optie. Let echter goed op de voorwaarden, zodat er geen onverwachte extra kosten bijkomen. Geld lenen vergelijken helpt je de beste voorwaarden te vinden. Geld.nl is hier een goede website voor. Je vergelijkt daar uit het grootste aanbod leningen en ze hebben een helder overzicht.
4. Je kantoor aan huis verzekeren
Kantoren hebben vaak kostbare spullen binnen staan. Denk aan duur apparatuur en waardevolle papieren. Ook al is het kantoor aan huis, een particuliere inboedelverzekering dekt deze spullen niet. Zorg daarom voor een goede zakelijke verzekering.
Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg naast een goede verzekering ook voor goede (zichtbare) beveiliging.
5. Je kantoor aan huis inrichten
Om je productiviteit te verhogen is het belangrijk na te denken over de inrichting van je kantoor aan huis. Uiteraard zijn een bureau met de juiste hoogte en een comfortabele bureaustoel van belang. Veel groen helpt je beter te concentreren en een sta-werkplek vermindert lichamelijke klachten zoals pijn in je rug, nek en schouders.
Naast functioneel moet je kantoor aan huis natuurlijk ook gewoon gezellig zijn. Lees daarom hier vier tips voor een gezellig kantoor aan huis.