Home Blogs 5 Tips voor een sterke productlancering

5 Tips voor een sterke productlancering

237
DELEN

Als je een nieuw product hebt ontwikkeld, dan wil je deze uiteraard op een sterke manier op de markt zetten. In de meeste gevallen heb je toch wel te maken met concurrentie, direct of indirect, en dit betekent dat je je nieuwe product direct op de markt moet zetten als een echte must-have. Maar hoe doe je dit? Wij bieden je 5 praktische tips om je productlancering effectief te laten verlopen.

1. Schakel testpersonen ruim van tevoren in

Het is goed om al een aantal weken van tevoren te beginnen met het laten testen van je nieuwe product. Natuurlijk heb je dit zelf al gedaan, maar je hoeft jezelf niet te overtuigen van je product. Je hebt dus testers uit de markt nodig. Zorg ervoor dat zij ruim de tijd hebben om je product te testen. Geef hen een week of tien de tijd voordat het product daadwerkelijk gelanceerd gaat worden. Het is goed om eens te kijken of er populaire influencers zijn die goed passen bij jouw product. Deze personen kunnen jouw product testen en deze direct in een blog of vlog sterk onder de aandacht brengen.

2. Benader de pers twee maanden van tevoren

De pers kan natuurlijk veel voor je betekenen. De meest uiteenlopende perspartijen kunnen worden aangesproken om je productlancering aan te kondigen. Het is niet de bedoeling dat deze perspartijen allemaal op hetzelfde moment met een verhaal naar buiten komen. Begin daarom twee maanden voorafgaande aan de productlancering met het benaderen van de eerste partij en benader de volgende perspartijen steeds op een ander moment in de periode tot aan de lancering van je product.

3. Zoek uit waar de trendwatchers zich bevinden

Wie een product echt sterk op de markt wil introduceren heeft de steun van trendwatchers nodig. Iedere markt heeft andere trendwatchers. Probeer dus te ontdekken waar de trendwatchers zich bevinden waar jij echt iets aan hebt en zorg ervoor dat zij bekend raken met je product. Het best benader je deze personen zelf, zodat jij hen zelf kunt laten zien waarom zij achter jouw product zouden moeten staan.

4. Wat betekent jouw product voor je bestaande klanten?

In de meeste gevallen kun je al een aantal personen opnoemen die gegarandeerd veel baat zullen hebben bij jouw nieuwe product. Voor veel bedrijven geldt dat er vaak in het klantenbestand al mensen te vinden zijn die zeker enthousiast zullen reageren op het nieuwe product. Het is goed om deze personen te contacteren als partner. Als zij echt iets zouden hebben aan het product, dan is het vanzelfsprekend dat zij willen dat het product slaagt op de markt. Om deze reden zullen zij zich zeker in willen zetten om bij te dragen aan het succes van je product.

5. Laat het niet stil vallen

Als de productlancering eenmaal achter de rug is, dan betekent dit niet dat je klaar bent. Een lancering van een product kan nog zo succesvol zijn, als er geen aandacht meer aan wordt besteed dan wordt het vergeten. Zorg er dus voor dat jouw product voortdurend onder de aandacht blijft. Hiervoor kun je de meest uiteenlopende wegen bewandelen. Je kunt onder meer bloggen en vloggen over je product, je kunt beurzen bijwonen, social media inzetten en adverteren. De lancering van je product is pas succesvol als je product ook succesvol blijft op de markt. Hier moet je je voor blijven inzetten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here