Home Administratie 5 tips voor een slimme boekhouding

5 tips voor een slimme boekhouding

214
DELEN

Je boekhouding moet natuurlijk altijd goed op orde zijn. Je kunt hiervoor het best gebruik maken van een boekhoudprogramma. Daarnaast kun je natuurlijk met diverse zaken rekening houden, zodat je bijvoorbeeld meer garantie hebt op snellere betalingen en een beter overzicht van de financiële zaken hebt. Een slimme boekhouding is een boekhouding waar je mee vooruit kunt, altijd. Wij geven je 5 praktische tips.

1. Maak vergelijkingen

Iedere onderneming heeft te maken met ups en downs. Het is belangrijk om te weten of hier zogenaamde trends in te vinden zijn. Het spreekt voor zich dat een reisbureau een up waarneemt als de zomervakantie voor de deur staat. Dit is vrij duidelijk, maar lang niet iedere onderneming heeft deze helderheid van zaken. Het ligt nu eenmaal niet overal zo voor de hand. Het is daarom goed om de boekhouding van voorgaande jaren met regelmaat te vergelijken met die van dit jaar of afgelopen jaar om trends te ontdekken. Je kunt er dan makkelijker op inspelen.

2. Gestandaardiseerde omschrijvingen gebruiken

Het is slim om gestandaardiseerde omschrijvingen te gebruiken. Uiteraard moeten deze volledig helder zijn. Niet alleen voor jou, maar bijvoorbeeld ook voor je boekhouder. Het is goed om je hier altijd aan te houden. Zorg ervoor dat de omschrijvingen helder zijn en dit ook blijven. Over vijf jaar moet je nog steeds weten wat er met een omschrijving wordt bedoeld.

3. Onroerende zaken documenteren

De documentatie van onroerende zaken horen lang in je boekhouding aanwezig te zijn. Het is niet de bedoeling dat je deze na vijf of zeven jaar weg doet. Het is verstandig om de documentaties van je onroerende zaken voor de duur van minimaal tien jaar opslaat in je boekhouding. Deze periode gaat in vanaf het moment dat je de onroerende zaken niet meer gebruikt binnen je bedrijf.

4. Standaard betaalherinneringen

Het komt regelmatig voor dat facturen door klanten niet worden voldaan binnen de gestelde termijn. Dit is vervelend, maar je houdt het helaas niet tegen. Wat je wel kunt doen ter bevordering van de liquiditeit is het instellen van standaard betaalherinneringen. Wacht er niet te lang mee, maar verstuur ze relatief snel na het verstrijken van de betaaltermijn.

5. Toewijzingsregels gebruiken

Het is slim om toewijzingsregels te gebruiken in je boekhoudprogramma. Hiermee is het voor het programma mogelijk om direct te herkennen waar er precies geboekt moet worden. Dit bespaart je niet alleen een hoop tijd, maar het is natuurlijk ook veel makkelijker in de organisatie van je administratie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here