Je eigen modebedrijf opzetten is een flink karwei. Je hebt de doelgroep bepaalt, je hebt je ontwerpen gemaakt, de eerste kledingstukken zijn zelfs al klaar, maar je weet niet goed hoe je jouw zelfgemaakte kleding het beste kunt promoten. In dit artikel besteden we daarom aandacht aan 5 bewezen manieren om jouw kleding bij jouw doelgroep bekend te maken!
Investeer in je website
Allereerst is het enorm belangrijk om te investeren in een website. De website die je maakt of laat ontwikkelen is namelijk één van de eerste dingen die je klant ziet van jouw ‘brand’. Maak je reclame via verschillende kanalen en ziet jouw doelgroep jouw merknaam voorbijkomen, dan gaan zij dit waarschijnlijk via Google opzoeken. Heb je dan géén site óf een site die niet visueel aantrekkelijk is en niet bij jouw merk aansluit, dan zal een groot deel van de doelgroep direct afhaken. Aarzel hierbij niet om een gratis websitebouwer zoals Wix of WordPress te gebruiken als je het budget niet hebt om een professionele site te laten bouwen, want wanneer goed toegepast zorgen deze tools voor aardige resultaten.
Maak gebruik van sociale media
Sociale media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van jongeren. Zijn jongeren jouw doelgroep, dan bieden sociale media dus een geweldige mogelijkheid om jouw merk bij de doelgroep kenbaar te maken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de ‘Stories’ van Instagram, plaats dingen op je tijdlijn of kies voor winacties via Facebook. Ook Snapchat kan hierin een belangrijke rol vervullen. Geef Sneak Peeks van komende ontwerpen en trek hiermee de aandacht van jouw volgers.
Ga partnerschappen aan
Partnerschappen kunnen een belangrijke rol spelen bij het uitdragen van jouw merk naar de buitenwereld. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om contact te leggen met bloggers, vloggers of bekende modellen op sociale media. Dragen zij jouw kleding en taggen ze jouw merk in het bericht, dan kunnen de fans van dit model er zomaar eens voor kiezen om ook jouw kleding te kopen. Sites als linkpizza kunnen hierbij ook een grote hulp zijn.
Vergeet hierbij ook de fysieke winkels niet, want die kunnen hierin een mooie rol spelen. Steeds meer mensen kiezen namelijk voor lokaal gemaakte kleding en het ondersteunen van de plaatselijke middenstand. Door een partnerschap aan te gaan met een lokale kledingwinkel, kun jij inspelen op deze trend en hiermee de lokale kledingwinkel ook nog eens helpen. Zo creëer je een win-win situatie voor jullie beide.
Houd een modeshow
Ook een modeshow kan een perfecte manier zijn om jouw merk onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Het is misschien lastig om als beginnend ondernemer een eigen modeshow te houden, maar je kunt proberen om samen met andere bedrijven uit de omgeving hierin te investeren. Door daarnaast ook jouw modellen een gratis item aan te bieden, breng je jouw kleding ook bij vrienden, vriendinnen, kennissen en anderen onder de aandacht die toevallig jouw model elders zien lopen. Win-win dus!
Wees consistent
Tot slot is het erg belangrijk om consistent te zijn in de manier waarop jij jouw merk in de schijnwerpers zet. Denk daarbij niet alleen aan de bovengenoemde tips, maar denk ook aan de kleinste details van jouw merk. Wat dacht je bijvoorbeeld van etiketten of van de kleding labels? Profileer jij jouw merk als een zakelijk en professioneel merk, maar maak je gebruik van kleurrijke kleding labels of heb je lange labels die irriteren bij het dragen van de kleding, dan komen deze twee stijlen niet overeen. Ook hier kan een doelgroep zich aan storen, waardoor ze mogelijk afhaken.
Nu zijn wat tips geen garantie dat jouw collectie al volgend seizoen naast de giganten der mode over de catwalk zullen lopen, maar met deze tips en jouw talent als designer kom je vast een heel end!