Zeker nu je thuis werkt en werk en privé een beetje door elkaar begint te lopen, is het wel zo handig als je goed kunt plannen. Maar hoe moet je plannen? Hieronder geven we tips om goed te kunnen plannen en hoe je je tijd kunt indelen.
1. Prioteiten stellen
Een van de belangrijkste tips om goed te kunnen plannen is het stellen van prioriteiten. Doe je werkzaamheden in volgorde van belangrijkheid. Dingen die niet kunnen wachten en belangrijk zijn doe je als eerst, dan de rest. Wat je zou kunnen helpen is een to do list waarbij je je werkzaamheden rangschikt op prioriteit. Of maak een prioriteitenmatrix. Stephen Covey heeft er een bedacht. Deze matrix heeft 4 kwadranten: belangrijk en urgent, belangrijk maar niet urgent, onbelangrijk en urgent en onbelangrijk en niet urgent. Zet deze matrix op papier en schrijf je activiteiten daar waar ze voor jou in de kwadrant thuishoren.
2. Doelstellingen
Belangrijk wanneer je goed wil plannen is het stellen van doelen, maar deze moeten wel reëel en behapbaar zijn! Stel jezelf de vraag hoelang je werkelijk met een bepaalde taak bezig bent en ben daar ook eerlijk in naar jezelf. Houd er altijd rekening mee dat activiteiten uit kunnen lopen, dus plan deze extra ruimte ook in.
3. Uren schrijven
Het is misschien saai, maar een van de tips voor plannen is het schrijven van uren. Het is belangrijk om te doen omdat je je dan bewust wordt van hoelang je met iets bezig bent. Zo zie je achteraf hoelang je met bepaalde activiteiten bezig bent geweest.
4. Tools om goed te plannen
Om goed te kunnen plannen en je tijd te kunnen indelen zijn er hele handige zakelijke tools die je kunt gebruiken. Zo heb je bijvoorbeeld de Outlook agenda of Trello. Het handige aan Outlook is dat het tegelijkertijd ook een weekagenda heeft. Bij Trello kun je verschillende lijsten aanmaken waar je bijvoorbeeld een onderscheid kunt maken tussen to do, mee bezig en done. Het is maar net wat je zelf handig vindt!
5. Beloon jezelf
Niet geheel onbelangrijk om in te plannen: ontspanmomenten! Wanneer je hard hebt gewerkt en een belangrijke deadline gehaald hebt door jouw plantalent, beloon jezelf dan ook een keer. Ga even iets leuks doen, dat heb je dan echt verdiend! De neiging bestaat om altijd maar door te werken, maar uiteindelijk komt dat je werk niet ten goede. Als je ook even de tijd neemt voor jezelf zul je merken dat je ook beter presteert. Plan ontspanning dan ook in de agenda!
Iedereen werkt vaak op zijn of haar eigen manier en mensen vinden het fijn om zelf te bepalen hoe ze hun tijd indelen. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet en andersom. Een ander kan dat niet voor jou bepalen, dus probeer zelf een modus te vinden hoe jij het beste je tijd kunt indelen.