Je huisstijl bepalen is iets moeilijks. Tenslotte wil jij dat het effectief is, bij je prospects of klanten binnenkomt en laat zien waar jouw bedrijf voor staat. Een huisstijl omvat eigenlijk alles wat bij jouw bedrijf hoort. Het sluit naadloos aan op je logo en zo kun jij bijvoorbeeld je briefpapier verzorgen, maar ook je website, je visitekaartjes en promotiemateriaal.
1. Kies de juiste kleuren
Kleur bepaalt grotendeels de uitstraling van je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld voor een warme kleur kiezen, zoals rood of oranje, om creativiteit en persoonlijkheid uit te stralen, maar blauw is bijvoorbeeld een tint die heel zakelijk overkomt. Het is ook verstandig om kleuren te kiezen die echt bij je logo passen. Dat zorgt voor rust en komt overtuigend over. Kleurgebruik is ook een belangrijk onderdeel als je gaat kijken naar je kantoorinrichting.
2. Laat het aan een professional over
Je huisstijl is iets wat overal in jouw bedrijf weer terugkomt. Wil je dit op een professionele manier doen, dan kun je natuurlijk ook je huisstijl laten ontwerpen. Kies voor een professional zoals IdeaVisible om verzekerd te zijn van een passende huisstijl. Uiteindelijk zal een goede huisstijl jou namelijk meer klanten opgeven. Mensen worden eerder aangesproken door je website of ander promotiemateriaal. Bovendien is het verstandig om er iemand met een frisse blik naar te laten kijken. Zelf ben je vaak toch niet volledig objectief als het om de beoordeling van je huisstijl gaat.
3. Denk aan je doelgroep
Je doelgroep is het allerbelangrijkste. Als je bijvoorbeeld een product voor kinderen op de markt brengt, dan wil je de allerkleinsten ook aanspreken met je logo en huisstijl. Bied je een product of bepaalde dienst voor senioren aan, dan wil je hen juist bereiken. Door dan de juiste huisstijl te kiezen, houd je de aandacht vast en zorg je voor herkenning.
4. Vergeet het visuele gedeelte niet
Mensen zijn steeds visueler ingesteld. Een video blijft doorgaans veel langer hangen dan een stuk tekst. Een plaatje maakt meer duidelijk en kan iets ingewikkelds heel eenvoudig en inzichtelijk maken voor iedereen. Daarom is het belangrijk om ook aan het visuele gedeelte te denken. Juist dit kan bepalend zijn of een bezoeker op je website blijft hangen of niet.
5. Kies een passend lettertype
Misschien denk je dat het lettertype niet zo belangrijk is, maar daar vergis je je dan in. Het is namelijk heel erg bepalend! Je bezoekers kijken er allereerst naar of het lettertype makkelijk leesbaar of niet. Vervolgens moet het ook bij je huisstijl passen; er moet een eenheid van stijl zijn. Het lettertype bepaalt mede of een lezer het stukje tekst dat je aanbiedt, gaat lezen of niet. Wist je bijvoorbeeld dat brede letters eerder een vertrouwd gevoel oproepen dan smalle letters? Dat zijn dus allemaal zaken om goed over na te denken wanneer jij je huisstijl gaat of laat ontwerpen!